Annons

Capture One PRO 3.7.3

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag har precis börjat använda C1 Pro till mina RAW bilder och skulle vilja hitta artiklar och böcker skrivna om hur man använder C1 på bästa sätt.

Även vad man skall justera i C1 och vad man skall justera i Photoshop. Dvs vilket arbetsflöde man skall ha för att pressa bästa möjliga ur bilderna.

Har ni tips om böcker/artiklar eller kan någon här i forumet ge lite beskrivningar på hur ni arbetar med C1.

Idag har jag en 350D som inte är kalibrerad med C1. Jag har dock några 350D profiler i C1. Räcker det eller skall kameran också kalibreras?

Stort tack på förhand!

Inte artiklar och böcker, men länkar till en tidigare diskussion här på fotosidan med sammanställning av det jag använt i hjälpfiler och på webb.

Jag justerar så mycket som är möjligt redan i Capture One - börjar under översta fliken och jobbar mig neråt.
Brusreducerar och skärper dock först i Photoshop CS (kanske inte optimalt men så är min arbetsgång, är lite osäker på vad som är "rätt", hur gör ni andra....?) med Noise Ninja och PhotoKit Sharpener.
Oftast blir det inte så mycket annat kvar att åtgärda i Photoshop - det mesta är ju tillfixat redan i Capture One.

Till mina Nikonkameror använder jag de profiler som levererades med Capture One, tycker de funkar mycket bra.

cowboy skrev:
..börjar under översta fliken..
Glömde att nämna: jag har Windowsversionen. Mac-versionen ser lite annorlunda (och Macigt snyggare) ut på skärmen - kanske finns där inga "flikar" där man manövrerar mellan funktionerna?

ANNONS
Götaplatsens Foto