Annons

CF 3: Flash sync. speed in Av mode

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobiasl

Aktiv medlem
Sätter ju slutaren till 1/200 oavsett bländare.
Min fråga är: Är det någon skillnad på detta läge och att ställa in 1/200 direkt i M-läget?
Förutom handhavandet då.

Av läget är normalt till för ifyllnadsblixt.

När jag för första gången på allvar använde detta läge i helgen som var så ville inte blixten alla gånger utan ramlade då och då ned på långa slutartider/ifyllnadsblixt ändå. Är det ett tecken på att kameran anser att ljuset från blixten inte räcker till för att lysa upp scenen.
Det hände lite då och då och jag kunde inte se något mönster.

Det är bättre att sätta kameran i M för rena blixtbilder tycker jag.
Bättre att använda Av läget för ifyllnadsblixt som är grundinställningen.
Kameran stuntar normalt helt i blixtljuset när den mäter ljus i Av läget så det kan vara bra att underexponera en aning samt köra med FEC -1 steg om det inte är kraftig motljusupplättning man är ute efter
I Av läget sätter jag blixten på snabbsynk (fp synk) så den inte tvingar upp slutartiden till 1/200.

Det var inte så att blixten inte hunnit ladda dom gånger slutartiden blev lång?

Nej, jag tror inte att det var pga att den laddade. Det var inte direkt några serietagningar utan det gick lång tid mellan bilderna,

Fördelen med funktionen tyckte jag var att jag enkelt kunde växla mellan att fotografera med- eller utan blixt (jag körde vidvinkel, ISO 800 och nästan hela tiden bländare 5.6 så i de rum det fanns fönster i gick det att handhålla utan blixt).

Jag blir helt snurrig på Canons blixtsystem och det verkar inte finnas dokumenterat någonstans exakt vilka kriterier som automatiken använder i de olika lägena (Det står definitivt inte i manualerna); trial-and-error kombinerat med erfarenhet är ofta bra men det finns gränser.
.

Tobiasl skrev:
Jag blir helt snurrig på Canons blixtsystem och det verkar inte finnas dokumenterat någonstans exakt vilka kriterier som automatiken använder i de olika lägena (Det står definitivt inte i manualerna); trial-and-error kombinerat med erfarenhet är ofta bra men det finns gränser.
.

Här står allt du kan behöva veta om Canons blixtsystem. Så, nu fick du lite och slå ihjäl ett par timmar med...

Den har jag redan läst flera gånger och även om det är en bra text så är det inte riktigt vad jag menade.

Vad jag syftade på är vad författaren av en länkade texten diskuterar i den här paragrafen:

"Learning more about flash photography with EOS cameras is hard as there’s relatively limited information available on the topic. Canon’s manuals tend to be fairly short, and not much information has been published about the flash algorithms used by EOS cameras. There’s a brochure on the topic - Canon’s "Flash Work," but unlike the excellent and similarly titled book "Lens Work," the flash brochure does not go into much detail. "

Varför i hela friden kan inte Canon helt enkelt skriva ihop en informativ text om ämnet?

ANNONS
Götaplatsens Foto