Annons

CF kort på 32 gig eller bildbank på 40?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Vad tror ni är bäst? När man e ute på läger vill man ju int att minnet ska ta slut.

Ja, men om CF-kortet på 32GB blir korrupt av ngn anledning så riskerar du att förlora allt.
Om 1 av 10 4GB kort blir korrupt så riskerar du ändå "bara" 10% av bilderna.

Det blir dyrare ja, men säkrare.
Billigt är aldrig bäst.

/D

Minneskort anses mycket stabilare än hårddiskar då de inte har rörliga delar, men 32GB minneskort låter dyrt.

Om jag inte skaffar större kort så blir det ju att jag skulle fota jpg medium istället. SÅ när minne är så billigt så kan man ju fota allt i raw.

sprid riskerna , helt klart, i synnerhet om du köper kort till lågpris.

Behöver inte vara så men troligtvis är kvalitén inte lika hög som hos t ex sandisk.

Jag håller med. Transcends kort tror jag dock inte är sämre än något annat.

Se upp lite om du handlar på postorder. De billigaste handlarna i Prisjakts listor brukar inte alltid få sådär jättebra omdömen.

Kamerakompabilitet

Man får även tänka på att "äldre" kameror inte har stöd för hur stora minneskort som helst, här finns lista med Canon-kameror. ("Förformaterat" innebär att kameran kan använda hela kortet om det formateras i kortläsare, men att man inte ska formatera det i kameran).
Med din 30D kan det alltså vara en idé att använda minneskort som är max 8GB stora.

Gällande minneskort vs. bildbank (hade en förut) håller jag med övriga talare.

dudek53 skrev:
sprid riskerna , helt klart, i synnerhet om du köper kort till lågpris.

Behöver inte vara så men troligtvis är kvalitén inte lika hög som hos t ex sandisk.
Transcend verkar ju inte vara no-name märke?

Re: Kamerakompabilitet

nosferatu skrev:
Man får även tänka på att "äldre" kameror inte har stöd för hur stora minneskort som helst, här finns lista med Canon-kameror. ("Förformaterat" innebär att kameran kan använda hela kortet om det formateras i kortläsare, men att man inte ska formatera det i kameran).
Med din 30D kan det alltså vara en idé att använda minneskort som är max 8GB stora.

Gällande minneskort vs. bildbank (hade en förut) håller jag med övriga talare.
Url ogiltig kan ej öppnas.

Vet inte om du köpt kortet ännu.. Jag provade mitt transcend kort på 16gb i min a100 idag. Kameran får det till att jag kan ta ca 4000 bilder. Så långt funkar det, jag kan ta bilder mm... Men!! Jag kan inte tömma det, Windows vill att jag skall formatera det till 7.9gig...

ANNONS
Götaplatsens Foto