Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

CF-läsare

Produkter
(logga in för att koppla)

rafet

Ny medlem
Tjo!

Jag har problem med min inbyggda CF-läsare som sitter på en Fujitsu Siemens Lifebook P7010. Jag får väldigt låga hastigheter vid överföring av bilder till datorn med diverse mjukvara.

Jag har testat: CaptureOne, Canons programvara och windows inbyggda programvara.

Är det bara jag som har detta problem eller är det känt att det inte blir särskilt snabbt.

Ett annat problem är att processorn går på full rulle under hela överföringen.

Jag har installerat senaste drivruterna från Fujitsus hemsida men det verkar inte hjälpa.

Kortet jag har är Sandisk Compact Flash Ultra II. Jag har dock testat med två andra märken och typer.

Tacksam för svar.

Hälsningar,
Rafet

Både jag och mina föräldrar har inbyggd kortläsare i våra datorer, min burk är en "prestandaburk" som är mindre än ett år gammal, dock så är den inbyggda kortläsaren kopplad till resten med ett USB 1.1-gränssnitt. Det tar 12 eller om det är 24 minuter att tömma ett en-gigs-kort.

Vi kör med lösa kortläsare till valfri USB-port och överföringen via USB 2 tömmer samma kort på under två minuter (har jag för mig).

Det är nog samma sak för dig, kortläsaren kör nog på USB 1

FiLM) (Toba skrev:
Både jag och mina föräldrar har inbyggd kortläsare i våra datorer, min burk är en "prestandaburk" som är mindre än ett år gammal, dock så är den inbyggda kortläsaren kopplad till resten med ett USB 1.1-gränssnitt. Det tar 12 eller om det är 24 minuter att tömma ett en-gigs-kort.

Vi kör med lösa kortläsare till valfri USB-port och överföringen via USB 2 tömmer samma kort på under två minuter (har jag för mig).

Det är nog samma sak för dig, kortläsaren kör nog på USB 1

Samma för mig. Har en IBM T42 som är hyfsat ny men inte är den snabb inte. Min läsare kommer inte alls till sin rätt även om det går snabbare än att ansluta kameran direkt. Förstår inte varför man snikat på USB-gränssnittet. USB 2 har ju funnits ett bra tag. Känns ju dessutom lite knäppt att gå å köpa ett extra kort när det redan finns inbygda portar.

ANNONS
Götaplatsens Foto