Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Close up macro filter
- Trådstartare Slan
- Start datum
mohei
Aktiv medlem
Här finns en artikel som tar upp macrofoto.
http://www.fotosidan.se/doc.htm/2872/
+10 lins och ett 50mm objektiv ger avbildningsskalan:
m = (D*f)/1000 = (10*50)/1000 = 0.5
dvs det som kallas macro 1:2
http://www.fotosidan.se/doc.htm/2872/
+10 lins och ett 50mm objektiv ger avbildningsskalan:
m = (D*f)/1000 = (10*50)/1000 = 0.5
dvs det som kallas macro 1:2
dumbo
Aktiv medlem
Det beror på vad man menar med billigt. Men Kenko eller Soligor mellanringar får man en sats med tre st för dryga 1000-lappen tror jag. Kolla cyberphoto.
Min erfarenhet av närbildslinser på min Nikon 50/1.8 är inte så jättebra. Kromatisk aberration, dålig kantskärpa och i en del fall ghosting, om man inte bländar ner minst till f/16.
Det är möjligt att det kan funka bättre med canons, men det är jag tveksam till.
Om du testar närbildslinser ändå, skaffa en eller ett par storlekar större och stepupring, så får du nog lite bättre kvalitet.
På ljussvagare objektiv verkar det funka bättre med närbildslinser. Framför allt på billiga telezoomar.
Nu kan ju resultatet mycket väl bli bra nog för dig ändå, så testa gärna och bilda dig en egen uppfattning.
Min erfarenhet av närbildslinser på min Nikon 50/1.8 är inte så jättebra. Kromatisk aberration, dålig kantskärpa och i en del fall ghosting, om man inte bländar ner minst till f/16.
Det är möjligt att det kan funka bättre med canons, men det är jag tveksam till.
Om du testar närbildslinser ändå, skaffa en eller ett par storlekar större och stepupring, så får du nog lite bättre kvalitet.
På ljussvagare objektiv verkar det funka bättre med närbildslinser. Framför allt på billiga telezoomar.
Nu kan ju resultatet mycket väl bli bra nog för dig ändå, så testa gärna och bilda dig en egen uppfattning.