Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Close up macro filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Slan

Aktiv medlem
Hejsan.

Undrade lite om macrofilter, sådana man skruvar på linsen..

Hur mycket förstoring ger de ?

typ 10+ på ett 50mm objektiv, vad blir det ? blir det bara 60mm eller blir 600mm eller vad ? fattar noll..

hoppas någon kan förklara..

mm =) kollade in den innan, fattade inte riktigt formeln sådär- men det ger alltså 1:2 .. k

tackar för svaret.

Du får större effekt med närbildslinser tillsammans med lite längre bränvidder.
Till en 50mm skulle jag personligen hellre använda mellanringar.

mellanringar är dyra vad ajg vet så filter var ett vettigt val just nu, för mig.. om inte du kan länka till billiga mellanringar som är bra ?
Mvh SImon

Det beror på vad man menar med billigt. Men Kenko eller Soligor mellanringar får man en sats med tre st för dryga 1000-lappen tror jag. Kolla cyberphoto.
Min erfarenhet av närbildslinser på min Nikon 50/1.8 är inte så jättebra. Kromatisk aberration, dålig kantskärpa och i en del fall ghosting, om man inte bländar ner minst till f/16.
Det är möjligt att det kan funka bättre med canons, men det är jag tveksam till.
Om du testar närbildslinser ändå, skaffa en eller ett par storlekar större och stepupring, så får du nog lite bättre kvalitet.
På ljussvagare objektiv verkar det funka bättre med närbildslinser. Framför allt på billiga telezoomar.

Nu kan ju resultatet mycket väl bli bra nog för dig ändå, så testa gärna och bilda dig en egen uppfattning.

ANNONS
Götaplatsens Foto