Annons

CMYK, bara svart kanal för texten?

Produkter
(logga in för att koppla)

matshonkamaa

Aktiv medlem
Hej.
Ska trycka lite grejer och har fått rekommendationen att spara mina bilder som CMYK men att i textlagrena stänga av alla andra kanaler än svart. Hur gör jag detta i Photoshop (CS4)?

Välj att arbeta i CMYK istället för RBG och sedan väljer du textfärgen till C=0% M=0% Y=0% K=100%. "Bara svart" i CMYK är inte detsamma som "helt svart" i RBG ;o)

Observera att texten inte kommer att se riktigt svart ut utan något åt det gråa hållet.

Lycka till!

/Micke

Tackar!
Så med andra ord det jag gjort i RGB-läge måste jag göra om i CMYK-läge en gång till eftersom det inte går att ändra bilden från RGB till CMYK utan att göra bilden till ett lager?

Tackar!
Så med andra ord det jag gjort i RGB-läge måste jag göra om i CMYK-läge en gång till eftersom det inte går att ändra bilden från RGB till CMYK utan att göra bilden till ett lager?

Du borde kunna behålla lagren separata när du konverterar till cmyk. Annars kan du göra en kopia, ta bort textlagren, cmyka och sedan kopiera över textlagrena från orginalfilen.

Du bör kolla med de som ska trycka bilden om du inte kan skriva texten i djupsvart i stället. Annars kommer den bli gråaktig jämfört med det svarta i bilden.

Några bra värden är 20,15,15,100, 30,20,20,100, 40,30,30,100 beroende på om du vill ha det svarta kallare eller varmare.

En del rekommenderar att ha 20-40 cyan och 100 svart men det känns som att det svarta skulle kunna dra lite väl åt det blå hållet då.

ANNONS
Götaplatsens Foto