Emil-G
Aktiv medlem
Vad gäller Cosinas 25mm så finns det två versioner, en äldre som saknar mätsökarkoppling kallad Snapshot-Skopar och en nyare P-version med oförändrad optik men ett lite annat skal och med mätsökarkoppling. Den gamla har en fokuseringspinne som jag inte gillar, den är för liten och pillig, den nya har ett konkavt fingerstöd. Jag har den gamla men jag använder den i princip aldrig, tror inte jag har haft den på kameran sedan i april förra året. Även 21/4 kom i ny version för inte så länge sedan men det var bara kosmetiska förändringar, nytt hölje och nytt fingerstöd.
50/2,5 är definitivt inte dålig och jämfört med motsvarande Leica-optik är den väldigt prisvärd. $289 hos Cameraquest är bara 25% av vad Leicas nya Summarit kostar och hälften av vad en begagnad Summicron från 70-talet går på. En Zeiss Planar kostar runt $700 ny...
Skall du köpa en Color-Skopar kan jag lätt rekommendera två engelska handlare, Robert White och Ffordes. Tänk på att RW anger priser exkl moms (17,5%) medan Ffordes inkluderar den.
50/2,5 är definitivt inte dålig och jämfört med motsvarande Leica-optik är den väldigt prisvärd. $289 hos Cameraquest är bara 25% av vad Leicas nya Summarit kostar och hälften av vad en begagnad Summicron från 70-talet går på. En Zeiss Planar kostar runt $700 ny...
Skall du köpa en Color-Skopar kan jag lätt rekommendera två engelska handlare, Robert White och Ffordes. Tänk på att RW anger priser exkl moms (17,5%) medan Ffordes inkluderar den.