Annons

Color-Skopar 50mm/2,5?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller Cosinas 25mm så finns det två versioner, en äldre som saknar mätsökarkoppling kallad Snapshot-Skopar och en nyare P-version med oförändrad optik men ett lite annat skal och med mätsökarkoppling. Den gamla har en fokuseringspinne som jag inte gillar, den är för liten och pillig, den nya har ett konkavt fingerstöd. Jag har den gamla men jag använder den i princip aldrig, tror inte jag har haft den på kameran sedan i april förra året. Även 21/4 kom i ny version för inte så länge sedan men det var bara kosmetiska förändringar, nytt hölje och nytt fingerstöd.

50/2,5 är definitivt inte dålig och jämfört med motsvarande Leica-optik är den väldigt prisvärd. $289 hos Cameraquest är bara 25% av vad Leicas nya Summarit kostar och hälften av vad en begagnad Summicron från 70-talet går på. En Zeiss Planar kostar runt $700 ny...

Skall du köpa en Color-Skopar kan jag lätt rekommendera två engelska handlare, Robert White och Ffordes. Tänk på att RW anger priser exkl moms (17,5%) medan Ffordes inkluderar den.

Hej,

ska bara säga att det verkar som att det inte går alltför bra för Voigtländer just nu. Var förbi en del butiker inne i stan idag där jag vet att de innan har sålt Bessa-kameror och objektiv, men ingen av dem hade det längre i sitt sortiment. Brist på efterfrågan gav de som anledning. Fick dock tips om en del butiker lite mindre centralt där det finns, men ändå. Provade några Summicron också, riktigt fina men den billigaste låg på 650 Euro (vilket iofs är ett bra pris) och jag har ju tyvärr lite ont om flis för tillfället.

Letar vidare....

/Carl

Benganbus skrev:
Sent 1950-tal, Jupiter-8...
Då luktar innehållet Zeiss va!? :)

Ryssarna slarvade sedan litet vid hopsättningen då dom gjorde egna linser och fattningar, tyvärr, det blev ojämnt, vissa bra andra mindre bra...

Ok,
å vi började tråden med att snacka om Voigtländer va!? :) ;)

Nja... Snarare berodde det på mindre kvoter och bättre utbildad personal. Men på de första Kiev som tillverkades så ska man tydligen kunna se "Contax" instansat om kollar på insidan av toppkåpan. ;-)

Även de mer inhemska Industar är bra, särskilt Industar 61-LD som är snorskarp. Lite dassigt byggd bara.

Hej,

slår liv i tråden igen. Har nu äntligen köpt mig en 50:a och det blev en Color Skopar 50mm, Leicas gluggar har jag i dagsläget inte råd med.
Satte precis i en rulle och ska testa den idag så det ska bli spännande att se resultatet. Verkar ju som att folk tycker både det ena och det andra om skärpan i det här objektivet.

Måste iallafall säga att objektivet känns otroligt välbyggt, är riktigt imponerad.

/Carl

Jag använder enbart 50mm-Skoparen och min ljusstarka 35mm-Nokton just nu. 50/2,5 har otroligt jämn skärpa i hela bildfältet och knappast någon vignettering. Tror det är svårt att göra en lika kompakt optik som är bättre. Leitz har ju nu sin nya serie Summariter som är i princip lika små och inte alltför dyra. Summarit 50mm/2,5 är nog den optik man ska jämföra Color Skopar 50mm/2,5 med.

Har plåtat en del med Color-Skoparen nu och börjat skaffa mig en uppfattning om den. Att jobba med den är en ren fröjd, precis som vad jagär van med från min Leitz 35-mm (ungefär samma storlek, den där grejen på undersidan för fokusering osv...).

Och precis som många andra har påpekat så är den skarp men inte knivskarp. I jämförelse med bilder tagna med Leitz-gluggen känns bilderna nästan lite kornigare fast att jag använder samma film.
Däremot tycker jag kontrasten är mycket bra i bilderna (färg menar jag då, plåtar i princip bara färg).

En grej som dock irriterar är att ramarna för 50mm inte verkar stämma, får alltid med mer på negativen än vad som visas i sökaren. Om det har att göra med att objektivet egentligen tar med mer eller om ramarna i min M6 är fel vet jag inte, har aldrig haft ett 50mm-objektiuv innan.

Summakardemumma: helt ok normalglugg och suverän till det priset.

Ramarna i M6 är mycket konservativa och visar betydligt mindre än vad som kommer med på filmen. Enligt en sägen visar de äldre kamerorna vad som kommer med på filmen när objektivet är inställt på oändligheten och de nyare (M4-2 och senare) vad som kommer med när objektivet i fråga är inställt på närgränsen (eftersom brännvidden ofta förändras lite mellan närgräns och oändligt).

Ett bevis på det är att när jag använder min Summicron 40mm på min M6TTL så stämmer 35mm-ramen nästan perfekt på avstånd över 2,5-3m. På kortare håll får man gärna tänka på det så man inte råkar klippa skallen eller fötterna av någon men på långt håll fungerar det bättre än med en 35mm-optik. Enda nackdelen är att man måste modifiera bajonetten något för att få upp 35mm-ramen istället för 50mm-ramen och den ändringen går inte att ångra utan att man byter hela bajonetten.

Själv har jag i dagsläget 3 50mm-gluggar, en Summicron DR f/2 från sent 50-tal samt en Elmar f/2,8 och en Canon f/1,4 från mitten/sent 60-tal. Minst en av dem skall jag sälja, jag vet bara inte vilken/vilka.

Ramarna i M6 är mycket konservativa och visar betydligt mindre än vad som kommer med på filmen. Enligt en sägen visar de äldre kamerorna vad som kommer med på filmen när objektivet är inställt på oändligheten och de nyare (M4-2 och senare) vad som kommer med när objektivet i fråga är inställt på närgränsen (eftersom brännvidden ofta förändras lite mellan närgräns och oändligt).

Ett bevis på det är att när jag använder min Summicron 40mm på min M6TTL så stämmer 35mm-ramen nästan perfekt på avstånd över 2,5-3m. På kortare håll får man gärna tänka på det så man inte råkar klippa skallen eller fötterna av någon men på långt håll fungerar det bättre än med en 35mm-optik. Enda nackdelen är att man måste modifiera bajonetten något för att få upp 35mm-ramen istället för 50mm-ramen och den ändringen går inte att ångra utan att man byter hela bajonetten.

Själv har jag i dagsläget 3 50mm-gluggar, en Summicron DR f/2 från sent 50-tal samt en Elmar f/2,8 och en Canon f/1,4 från mitten/sent 60-tal. Minst en av dem skall jag sälja, jag vet bara inte vilken/vilka.

Canon 1,4/50 mm anses vara en av de skarpaste Canon-gluggarna.... :)
Så lycka till med försäljningen!! ;)
/Bengan

Ps. Skulle jag sälja....så va det nog Elmaren...med viss tvekan...
Å jag har justerat min 40:a så 35 ramen kommer upp. Blir bättre än med 50 ramen.

Det lutar åt att Summicronen försvinner, den är betydligt tyngre än de andra och balanserar dåligt på kamerahuset. Elmaren har ju fördelen av att vara minst men den är bara f/2.8, åas är det sällan jag har känt någon begränsning på grund av det.

Canon-gluggen är den jag köpte senast och med tanke på att jag tjänar 2 steg på en ganska liten viktökning gentemot Elmaren ligger nog den senare risigt till också. Dessutom slipper jag den ganska irriterande bländarringen som roterar tillsammans med fokuseringen och gör det omöjligt att ändra bländaren utan att fokuseringen går åt skogen...

Inget vidare försäljarsnack men om det är någon som är intresserad av en fin Summicron 50/2 DR eller Elmar 50/2,8 så kan ni ju ge mig ett ljud! =)

Jag använder enbart 50mm-Skoparen och min ljusstarka 35mm-Nokton just nu. 50/2,5 har otroligt jämn skärpa i hela bildfältet och knappast någon vignettering. Tror det är svårt att göra en lika kompakt optik som är bättre. Leitz har ju nu sin nya serie Summariter som är i princip lika små och inte alltför dyra. Summarit 50mm/2,5 är nog den optik man ska jämföra Color Skopar 50mm/2,5 med.

Skoparen är fin, fungerar mycket bra, kan bara hålla med Nils. Kan bero på att jag köpte den av honom för en tid sedan, och monterat den på en M2. Undrar varför han gjorde sig av med den?

Skoparen är fin, fungerar mycket bra, kan bara hålla med Nils. Kan bero på att jag köpte den av honom för en tid sedan, och monterat den på en M2. Undrar varför han gjorde sig av med den?

Ja det undrar jag också;) Fast jag ville ju ha en Heliar från början. Fanns inte att köpa separat då, utan endast med ett hus av jubiléumsmodell så det fick bli Skoparen så länge och när LP-foto satte ner priset på den blev det läge. Min gamla Jupiter 8 kunde göra mig galen då, har skrivit om det tidigare. Fick så tag i en begagnad svart Heliar nyligen och då sålde jag Skoparen. Kanske jag inte skulle gjort...men Heliaren verkar fin vad jag sett hittills. Tröstar mig nu istället med en helt ny Skopar 2,5/35mm. Min stora tunga Nokton 1,2/35mm är lite klumpig så den får nu tjänstgöra mest vid sämre ljusförhållanden. 35mm-Skoparen är lika liten och kompakt som 50mm-varianten och därför mera användarvänlig till vardags.

ANNONS
Götaplatsens Foto