Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Compact Flash Försvinner???

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Min farsa var och kollade på digitalkamera idag och på min innrådan skulle han se till att den använde Compact Flash-kort.

Grejen var att försäljaren sa att det var en gammal korttyp som inte användes mer. Detta låter underligt i mina öron eftersom det ju sitter i bland annat D-70 som ju inte har så många månader på nacken.

Finns det någon som har hört något eller var det bara en okunnig säljare?

Greven

P.S. Det blev ingen kamera, när jag hade förklarat för honom att det var fördröjning på digitalkameror så var han inte så intreserad längre. D.S.

Förmodligen har säljaren rätt, i sin lilla värld. De flesta kameror som säljs idag är ju av typen digitala kompakter. Oftast sitter det andra minneskort än CF i dessa, därför har försäljaren nog svarat med den kunskapen han har. Detta är naturligtvis helt felaktigt ;). Eftersom korten används flitigt i lite "bättre" modeller, typ dslr. Eftersom CF-korten är mycket stabilare och har ett bättre format (tycker jag) än deras små kusiner. CF-kortet kommer nog att leva kvar ett tag till.

Kan man få veta vilken butik/kedja som din far gick till så kan man slippa puckon (iaf enl mig)?

Finns inget mer irriterande än att diskutera något med nån som aldrig ger sig eller inte kan ämnet helt...

Mvh Mats

Greve Nickon skrev:
Hej!

...

P.S. Det blev ingen kamera, när jag hade förklarat för honom att det var fördröjning på digitalkameror så var han inte så intreserad längre. D.S.

Hmm, du kanske ska nämna att D70 som du refererade till inte har någon fördröjning, man kan fota omedelbart efter påslag och ta 3 bilder per sekund, precis som analoga moderna systemkameror.

Re: Re: Compact Flash Försvinner???

o-laser skrev:
Hmm, du kanske ska nämna att D70 som du refererade till inte har någon fördröjning, man kan fota omedelbart efter påslag och ta 3 bilder per sekund, precis som analoga moderna systemkameror.

Jag misstänker att Daniel syftar på digitala kompaktkameror? :) Han kör ju själv med en Nikon D100...!

asså.. det där med fördröjning å allt. det är väl inget nytt som kom med digitalkameror? alla mina gamla af-kompakter jag någonsin har ägt (tom. GR1v) har en liten fördröjning.

Standarder kommer och går. VHS-videon som är en usel standard finns kvar. Samma gäller med minnsekort. CF är ett i mitt tycke lagom stort kort, som är tillräckligt litet för att inte vara skrymmande, men inte heller för litet så att det tappas eller blir ohanterligt. Nackdelen med CF är att standarden är gammal vilket innebär att tekniken är långsam. Ungefär som kassetband, vilka fortfarande finns att köpa.

Visst kommer CF att dö, men knappast innan de kameror som idag säljs tas ur produktion. Kameror blir bättre och kommer att ge mer bildinformation att lagra framöver vilket ställer krav på mer kapacitet, lägre pris och snabbare. Inget av de stander som idag finns kommer att uppfylla detta, vilket kommer att leda till att nya lösningar kommer att tas fram för att möta dessa krav. Sanolikt kommer kameran inte ens ha utbytbara kort, som idag utan datat överförs till en minneslåda trådlöst. Mekaniska delar är en risk för skador och är dyra att producera.

/Roland - framtidsforskare, eller rättare sagt siare som det borde heta.

På samma sätt som kasstband kommer inte CF att försvinna eller slutas att tillverkas och inte heller kameror som använder CF försvinna under de närmsta åren. För det är oftast inte den bästa tekniken som vinner utan den billigaste.

Detta kan man se på video där BetaMax var överlägsen VHS på alla sätt förutom priset och det var VHS som blev standard med förbättrad teknik och kvalité med åren och trots DVD och andra tekniker har inte VHS dött ut.

Jag tror CF kommer att gå samma väg som VHS av samma anledning och jag tror även att CF tekniken kan förbättras och frågan är om den behöver bli så mycket snabbare. Vist kommer CF troligen att försvinna men knappast inom en 10 års period och tekniken kommer troligen leva kvar mist 25 år innan den blir helt förlegad på samma sätt som VHS.

Re: Re: Compact Flash Försvinner???

o-laser skrev:

Nu var det mycket riktikgt som någon redan skrivit att det var en kompaktkamera han skulle ha. Han ville ha en liten kamera att ha i fickan och då passar inte D-70 eller D-100. Dom passar inte heller hans budget på 3000 :).

Eftersom han är van vid vanlig systemkamera så blev han något sne när jag berättade att det är en fördröjning på digitalkompakter.

Tack för svaren, det verkar som om jag hade rätt och försäljaren fel, åter igen.

Greven

mazz skrev:
Kan man få veta vilken butik/kedja som din far gick till så kan man slippa puckon (iaf enl mig)?

Finns inget mer irriterande än att diskutera något med nån som aldrig ger sig eller inte kan ämnet helt...

Mvh Mats

P.g.a. att det kan bli väldigt underliga diskutioner ibland med mer ryktesspridning än sanningar så undviker jag att skriva vilken kedja det var.
Ex http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=25473&perpage=15&pagenumber=1

Men vi kan säga så här att butiken ligger i Västra Götaland och du bor i stockholm så du kan andas ut ;-)

Greven

Jag provade en liten fickkamera på Expert där jag bor. Den verkade väldigt bra. Den är liten, snabb, 3 Mpixel och tar CF-kort. Man kunde tom spela in rörliga bilder på den. Det var en Nikon Coolpix 3100. Den är en helt okej kamera, det är en Nikon. :)

Sen tycker jag alla diskussioner om puckon i fotoaffärer ska skötas mellan kunden och fotoaffären. Bara för att en person inte tyckte försäljaren kanske nästa kund höjer denne till skyarna. Alla är inte bra på allt.

Kan tänka mig att det är få som köper kameror som använder CF-kort. Sveriges befolkning är inte representerad på fotosidan. Kan tänka mig att 99% av alla digitalkameraägare inte tar ur kortet ur kameran och struntar i vilket format det har. Som fotohandlare är det bättre att koncentrera sig på Svensson. Fotoentusiasterna kommer bara in i butiken för att klämma på kamerorna utan att köpa dom. Sen springer dom hem och beställer via nätet. Såna kunder kan man vara utan.

PerFogelberg skrev:
Fotoentusiasterna kommer bara in i butiken för att klämma på kamerorna utan att köpa dom. Sen springer dom hem och beställer via nätet. Såna kunder kan man vara utan.

En handlare i närområdet har bett mig att åtminstone ge dom en chans när jag ska ha ny kamera. Jag ska iofs till Jönköping och köpa soffa när pengarna ramlar in så Bankeryd och Scandinavian Photo är ju nästan på vägen men jag tror ändå jag kommer att handla lokalt den här gången då han verkade kunna ge ett hyfsat pris. Servicenivån har ett stort värde för mig och anledningen till att vi ska köpa soffan i Jönköping är att möbelaffären som vi hittade där har det soffmärke vi vill ha och att personalen var extremt bra. Då är det värt 300 spänn i bensin eftersom soffan går på +25000 kronor och reskostnaden är så liten del av totalpriset. Samma med kameran. Om det här hemma blir 500-1000 kronor mer på totalt 15000 kronor så tycker jag att det värt det om man får ett trevligt bemötande och att man vet att dom löser problem bra. I vanliga fall måste jag vända på kronorna men den här gången är det inte lika kritiskt alls och då väljer jag servicen först.

Nä, nu är det kanonljus ute. Här kan man inte sitta ju :)

PerFogelberg skrev:

Sen tycker jag alla diskussioner om puckon i fotoaffärer ska skötas mellan kunden och fotoaffären. Bara för att en person inte tyckte försäljaren kanske nästa kund höjer denne till skyarna. Alla är inte bra på allt.

Det är därför jag inte har skrivit vilken butik det är.

Greven

CF lever vidare

CF kommer att leva kvar i semi och pro, men inte i kompakt kamera. Fysiskt för stort tycker dom flesta tillverkare.
Canon har några kameror med CF fortfarande.

in2kma skrev:
Stöttar ni inte era lokala handlare så blir det väl stort bara sommmarbasarer och räkor kvar att köpa på orten. "Support your local photodealer"

Sommarbasarer blir det mindre av för varje år och räkorna köper Stockholmsjä... förlåt: våra kära huvudstadsbor upp allihopa snart så många som dom är här just nu. Tur att min stockholmare till sambo inte läser det här :)

Men visst finns det problem med att handla lokalt. Här i Lysekil bor det en rätt stor mängd människor som hatar turister och därmed tar sig rätten att strunta i köer om dom känner butikspersonalen. På det hela taget är gubbarna här (i alla åldrar) ena griniga j-lar och när man råkar ut för sånt i samma affär tre gånger på ett par veckor så tar det emot att sätta foten där igen. Hade jag däremot känt ägaren som en arbetskompis gör så blir servicen perfekt och priset lågt. Därför åker jag hellre till Uddevalla och handlar. Nu är det ju inte en affär som fungerar på detta sätt utan allt för många men vill dom driva affärer på det sätt så får dom väl det. Man måste ju inte handla lokalt i alla lägen

Tur att Stockholmare till stor del är inflyttade människor från landet och andra länder. Sälv är jag en 08a från Öland :)

Men CF används inte enbart i kameror så tillverkningen lär inte upphöra. Sedan är tekninen så liten nu för tiden att men lätt skulle kunna bygga en kamera som man satte direkt på ett CF kort utan att öka storleken nämnvärt. Men frågan är hur små saker vi vill ha och om folk verkligen vill ha en kamera som är så liten att ett CF inte får plas.

Det som idag tar upp plats är optiken och LCD, men minolta har lötst detta lite finurligt genom att lägga hela det optisak systemet på tvärsen.

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/x50s.php
Men som ni ser att denna kamera använder sig av SD kort, men det betyder inte att CF är ute.

En standard kan ju utvecklas också. Man kan väl tänka sig snabbare CF-kort som är bakåtkompatibla framöver.

Nekomy skrev:
Tur att Stockholmare till stor del är inflyttade människor från landet och andra länder. Sälv är jag en 08a från Öland :)

Jag bodde 8 år i stockholmstrakten, jobbade fem år på Poståkeriet Stockholm City och trivdes rätt bra men -95 hade både jag och min sambo tröttnat på stan så vi flydde till västkusten. På poståkeriet hade vi 1 (en!) riktig stockholmare, alltså född innanför tullarna, bland 130 anställda. Resten var en salig blandning av galna araber, ännu galnare Säffle-bor, nån tokcool färgad Texasbo, en totalförvirrad sydamerikan och den stora massan av svenskar från outtalade ställen, mest Åkersberg och Hanninge o dyl.

När jag har varit i Stockholm nån vecka har folk svårt att tro att jag kommer från Dalsland egentligen. Efter fem års jobb på gatorna i innerstan lär man sig hur man behöver göra och låta för att det ska gå smidigt och snabbt. Jag har visserligen rätt lätt för språk och dialekter men stockholmskan är bland det lättaste att lära sig då man hela uppväxten har impregnerats av den via radio och TV. Min sambo påstår att jag förvandlas i höjd med Västberga på väg in mot Stockholm och börjar köra, röra mig och låta som en stadsbo. Hon får det att låta som Dr Jekyll och Mr Hyde men så dramatiskt hoppas jag inte det är :)

ANNONS
Götaplatsens Foto