Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Controlmynikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Har börjat använda Controlmynikon med min D800. Känns lite begränsat. Men bilderna på bildskärmen är vridna på högkant. Någon som vet hur man vrider dom rätt.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Det finns ett stort antal filmer på youtube, sök på controlmynikon.
Jag har kört den en del och tycker (efter att ha sett filmerna) att man kan göra mer med programmet än man ställa in direkt på kameran.
Mejla supporten om ditt problem, han är snabb på att svara,.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Har testat mer. Bara jag rör kameran lite så vrider sig bilden åt olika håll. Liknande problem med min D7100. Men här är programmet mer mångsidigt, fler inställningar.
Skall nog klara detta men vill ha bilden rättvänd, eller att jag får kontrollera hur den vrids.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Har du kameran horisontellt? Är kameran vertikalt monterad kan programmet kanske bli förvirrad och vet inte var horisonten är.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
En snabb test visar att du nog har slagit huvet på spiken. Och jag måste hitta på en ny bildhållare för 6 x 6 och 6 x 7 bilder.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Men kolla med supporten på controlmynikon om han har en lösning på problemet. Han är både trevlig och snabb i svaret. Måste ju vara fler än du som råkat på detta!
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Jag har inte Controlmynikon längre, har inte fått igång den sedan jag bytte till Mac, så du får leta i hjälpen eller mejla supporten. Men funktionen finns uppenbart.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Bara för att det är 1 april är jag extra snäll :) och har tankat ner manualen som säger:

You can adjust how the live view image is displayed as well as overlay guides and information on top of it. To access these settings, go to the
View menu and select 'Layers'
<välj>
Copystand - rotates and mirrors the live view image so that composing is easier when the body is attached to a camera stand.

Hela manualen hittar du på
https://s3-us-west-2.amazonaws.com/tetherscript/ControlMyNikon+v51+Help.pdf
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Bara för att det är 1 april är jag extra snäll :) och har tankat ner manualen som säger:

You can adjust how the live view image is displayed as well as overlay guides and information on top of it. To access these settings, go to the
View menu and select 'Layers'
<välj>
Copystand - rotates and mirrors the live view image so that composing is easier when the body is attached to a camera stand.

Hela manualen hittar du på
https://s3-us-west-2.amazonaws.com/tetherscript/ControlMyNikon+v51+Help.pdf
Hemskt mycke tack. Väntar också på svar från supporten.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Tack för hjälpen. Nu hittade jag det. Har Svensk version. Fick gå in under Utsikt och klicka för Skickt. Fick då upp en meny till som hette Skickt, bredvid Kropp och Metadata. När jag öppnade Skickt så fanns det en ruta för Copystand. När jag markerade den rutan stannade bilden.
Vet inte om jag kan vrida bilden, men är helt nöjd med att den nu är stilla.
Tack igen.
 
ANNONS