Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Converter med sigma 400mm 5.6
- Trådstartare Pax
- Start datum
Johan67
Aktiv medlem
Pax skrev:
Har någon testat Kenko Teleplus Converter Mc4 1,5X med större Sigma teleobjektiv. Jag behöver en converter som fungerar med mitt Sigma 400 mm 5.6.
Några rekommendationer?
Jag använder Sigmaobjektivet till en Canon 300D
Hej, jag använde en Sigma 400mm APO 5,6 och en Kenko 1,5 konverter ihop med en F70 och senare en F80. Den kombinationen fungerade utmärkt, även autofokusen! Jag har idag en D70 men har inte använt konvertern på denna.
Johan
lostartist
Aktiv medlem
Menar du att autofokusen fungerar ?
Många tredjepartstillverkare gör telekonvertrar utan elektronik. Om det bara finns kontakter som förmedlar signalrena mellan objektiv och hus så vet ju kameran inte om att det sitter en konverter på och tror att det är objektivets bländare som är den effektiva bländaren. Så då stängs ju inte autofokusen av (även om den lär funka dåligt).
Sen tror jag att det där med att stänga av autofokusen vid bländare mindre än f/5.6 är specifikt för Canon. Jag tror att andra tillverkare lämnar det beslutet till användaren. Det är dock inget jag vet säkert eftersom jag aldrig haft tillgång till något autofokuserat objektiv med mindre bländare än f/5.6. Så rätta mig gärna om jag har fel.
Sen tror jag att det där med att stänga av autofokusen vid bländare mindre än f/5.6 är specifikt för Canon. Jag tror att andra tillverkare lämnar det beslutet till användaren. Det är dock inget jag vet säkert eftersom jag aldrig haft tillgång till något autofokuserat objektiv med mindre bländare än f/5.6. Så rätta mig gärna om jag har fel.
gameburg
Aktiv medlem
jimh skrev:
Många tredjepartstillverkare gör telekonvertrar utan elektronik. Om det bara finns kontakter som förmedlar signalrena mellan objektiv och hus så vet ju kameran inte om att det sitter en konverter på och tror att det är objektivets bländare som är den effektiva bländaren. Så då stängs ju inte autofokusen av (även om den lär funka dåligt).
Helt sant, i fullt dagsljus och bra kontraster kan AF:en funka!
/PG