Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Coolpix 5000/5400 Gallery - Superb images!

Produkter
(logga in för att koppla)

Camerans

Aktiv medlem
To back up one of my comments from yesterday in the 5400 thread where I said:

I've seen good photographers produce marvelous images with cameras considered as "dogs" by the boys at DPR so I prefer to do my own tests.

here is a gallery of images, most of which were taken with a Coolpix 5000, the image quality of which is pretty much the same as the 5400..:

http://www.photo.net/photodb/member-photos?user_id=492716

I bet she's not whining and complaining about her little camera....;-)

MVH Duncan

Yep, I noticed that. Typical Photo.net..Some lovely images, though.
In my humble opinion, few amongst us could reproduce that gallery with a D2X (if it now existed) or a 1Ds...and that's my point: that gallery shows very clearly how the photographer is responsible for 90% of an image and the tools perhaps 10%. There are many who think the opposite.

Bests, Duncan

Håller med. En bra kamera tar inte bra bilder men en dålig kamera gör det svårare och kan få en att tappa sugen. Det är lättare att stå ut med att inte kunna skylla på kameran, än att kämpa med taskig utrustning och lägga största mödan på att kringgå dess svagheter. (Oops, avvikelse från ämnet)

I agree with that but the problem that so many folks get into is complaining about perfectly good equipment, just to have something to blame.
The other problem is when people listen too much to the whiners on different forums and actually believe them.
There actually were a few 5400s that did have a focus "blur" problem but I think it's been taken care of now.
Seems that those cameras made in Japan (as opposed to Korea) which have the v1.3 firmware installed seem to be fine.

Bests, Duncan

Johan, right on the nail!! Mind you, this person is very good at post editing and presenting her images and also posesses a great sensitivity and flare. If only I could order "imagination and creativity" from either Nikon or Canon, I'd be a happy camper!:) Just imagine being able to order a CD with "talent" that you opened on your computer, attached a cable to a socket on the right side of your head and tanked down the contents to your brain...he!he! First person who makes this available will not have to work again...:)
OK now I'm getting carried away now...

MVH Duncan

Magnus Wahlgren skrev:
En kul grej med denna portfolio är att den placerats "utanför tävlan" för att den fått så oerhört positiv respons.

Men varför gör de så?
Är det för att pojkarna med sina dyra DSLR-kameror känner sig òtillräckliga, kränkta och hotade av en vanlig simpel "amatörkamera"?

Är det för att pojkarna med sina dyra DSLR-kameror känner sig òtillräckliga, kränkta och hotade av en vanlig simpel "amatörkamera"?

Probaly. Brought me down a peg or two as well...:)

Snygga bilder! Tack för länken!

You're most welcome Jan, glad you enjoyed them. I did, too!

Bests, Duncan

Magnus Wahlgren skrev:
...grabbarna med DSLR-kameror...

Eller är det en hedersbevisning av yppersta klass? Tänk dig själv...

Självklart är det ju att se som ett hedersbevis...
Pojkarna är så omkörda att de inte ens fattade hur det gick till.

Vilka fina photoshopbilder! Wow! Jag är nästan impad.

Kan inte vi få se några bilder som kameran har tagit, istället?

EdwardH skrev:
Vilka fina photoshopbilder! Wow! Jag är nästan impad.

Kan inte vi få se några bilder som kameran har tagit, istället?

Vad är problemet Edward?
Menar du att hon lägger ut stock-artbilder (om så är fallet får du gärna bevisa detta)?
Eller kritiserar du att bilderna efterbehandlats (vad isf är skillnaden mot tex National Geographics bilder, eller för den delen vanligt hederligt mörkrumsarbete)?

Eller är du bara missnöjd med att din Canon D10 inte kunde bättre (om så är fallet, så: surt sa räven!)?

Såvida bilderna inte är falsarium så tycker jag att hon bevisat att hon dels behärskar sin utrustning (kan du det?), hon behärskar även efterbehandlingen (kan du det?) och sist men inte minst hon har ett öga för bildskapande (har du det?).

Johan Okker skrev:
Eller kritiserar du att bilderna efterbehandlats (vad isf är skillnaden mot tex National Geographics bilder, eller för den delen vanligt hederligt mörkrumsarbete)?

Bilderna visar inte vad kameran klarar av, utan vad Photoshop klarar av.

Eller är du bara missnöjd med att din Canon D10 inte kunde bättre (om så är fallet, så: surt sa räven!)?

Varför skulle jag vara avundsjuk på en kompaktkamera? Tror du verkligen att jag skulle vara det?

Nämn 5 saker, ur en fotografs synpunkt, som gör kompaktkameror bättre än D-SLRS (förutom storlek och vikt).

Såvida bilderna inte är falsarium så tycker jag att hon bevisat att hon dels behärskar sin utrustning (kan du det?), hon behärskar även efterbehandlingen (kan du det?) och sist men inte minst hon har ett öga för bildskapande (har du det?).

Fråga: är du kär i henne, eller gift med henne? Varför ska du försvara henne?

De bilderna säger absolut ingenting om kameran. De är så pass photoshoppade att man inte vet vad kameran presterar. Man ser inte hur mycket kameran producerar, hur pass bra/dålig jpg-komprimering den har, osv.

De bilderna kunde lika gärna vara tagna med min Olympus C-1 på 1megapixel. Hade jag suttit ner och photoshoppat C1-bilderna så hade de också sett ut som Nikon 5000-bilderna och vad hade det sagt om kameran? Ingenting.

Jag anser mig själv vara objektiv. Kan du det?

EdwardH skrev:
Bilderna visar inte vad kameran klarar av, utan vad Photoshop klarar av.

Ja! Och? Är det inte bilderna som är det intressanta, det verkade vara ett kritikforum för bilder (i likhet med fotosidan) och inte ett tittavadminkamerakangörafanvilkenbrakamerajagharköpthoppasjagkanskemensåfortdetkommerutenykamerapåmarknadensomverkarbättreköperjagden-forum.
Till och med du fotograferar ju för att minnas och då är ju bilden i centrum, inte kameran.

Det är idag ytterst få bilder som inte utsätts för någon för eller efterbehandling. Själva kameran är i regel ofta av underordnad betydelse iom att det enda den gör är styr mängden ljus som träffar filmen eller bildsensorn.
Det som är relevant är optiken, hur väl fotografen behärskar den, eventuell filtersättning, ljussättning etc. Möjligtvis kan man i digitalkamerasammanhang tala om hur väl kameran kan justera vitbalansen men i övrigt är det ganska irrelevant.

Del två är i förekommande fall framkallning (där man även styr bildens utseende) följt av efterbehandling i mörkrum eller bildbehandlingsprogram. Teknikerna är de samma, oavsett om du petar på bilden i Painthop Pro, Photoshop eller jobbar med filter, pjattar, gradationer, koloreringar i mörkrummet.

EdwardH skrev:

Varför skulle jag vara avundsjuk på en kompaktkamera? Tror du verkligen att jag skulle vara det?

Jag vet inte. Ditt inlägg kunde tolkas så.
Du kan alltså inte uppskatta att någon kan hantera sin digitala utrustning i sin vidare bemärkelse? Eller det kanske skulle varit skillnad om bilderna var knäppta med ett PhaseOnebakstycke eller för den delen en alldeles toppmodern och fantastisk D10 och inte en billigare kamera som kostar en tredjedel så mycket som D10:an?

EdwardH skrev:

Nämn 5 saker, ur en fotografs synpunkt, som gör kompaktkameror bättre än D-SLRS (förutom storlek och vikt).

Jag vet inte.
Jag arbetar inte digitalt i det ledet.
Men rimligt är ju storleken och vikten.
Möjligt kanske också att framtoningen inte blir lika "yrkesmässig", att fotografen därför lite lättare kan smälta in. Stora proffskameror får människor att reagera. Stora tunga proffslinser kan göra motiv skygga.

Anskaffningskostnaden är kanske en faktor för vissa mindre redaktioner.

Möjligen lättare att lära flera fotograferande journalister att hantera en digitalkompakt istf en systemkamera.

Det är däremot bättre om någon som yrkesmässigt arbetar med digitalkameror besvarar detta.

EdwardH skrev:

Fråga: är du kär i henne, eller gift med henne? Varför ska du försvara henne?

Haha. Du är för rolig!
Du sågade hennes arbete och jag ifrågasatte din sågning. Det behöver varken betyda det ena eller det andra.

Men för att besvara din fråga: Nej jag är varken kär i, eller gift med vederbörande. Däremot blev jag (och även andra vad det verkar) imponerad av vilka resultat hon har uppnått med de begränsningar en digital"kompakt" kan utgöra.

EdwardH skrev:

De bilderna säger absolut ingenting om kameran. De är så pass photoshoppade att man inte vet vad kameran presterar. Man ser inte hur mycket kameran producerar, hur pass bra/dålig jpg-komprimering den har, osv.

Vad du är kameraorienterad? Behöver du bekräfta för dig själv att du har köpt rätt grej? Hur stor roll spelar det om en bild är photoshoppad eller mörkrumsbehandlad? Som jag skrev ovan så är ju i princip alla idag publicerade bilder det. Detta oavsett om det är konst, dagspress eller reklam. En bra bild är en bra bild. En bra kamera är en bra kamera, men det är bilden som räknas i fotografin Edward.

Och förresten. Har du tänkt på att om du vitbalanserar din kamera efter belysning så manipulerar du ju bilden.. =)

EdwardH skrev:

De bilderna kunde lika gärna vara tagna med min Olympus C-1 på 1megapixel. Hade jag suttit ner och photoshoppat C1-bilderna så hade de också sett ut som Nikon 5000-bilderna och vad hade det sagt om kameran? Ingenting.

Men Edward. Kom igen. anta utmaningen och gör en reproduktion av några av hennes bilder om det nu är så enkelt. Och så kommer såklart den lilla frågan krypande. Isf behöver du väl egentligen inte din D10 eller hur?

EdwardH skrev:

Jag anser mig själv vara objektiv. Kan du det?

Ingen är objektiv. Man kan anse sig vara det, men redan att anse sig vara objektiv är en högst subjektiv bedömning.

Subjektivt gillade jag bilderna med vetskapen om teknikbehärskning!

Men javisst, jag kan väl också kalla mig objektiv.

Johan Okker skrev:
Jag vet inte. Ditt inlägg kunde tolkas så.
Du kan alltså inte uppskatta att någon kan hantera sin digitala utrustning i sin vidare bemärkelse?

Jag har extremt svårt att se hur person 1 skulle kunna styra kameran bättre genom att trycka på samma knappar och ändra samma inställningar som person 2.

Eller är person 1 så pass skicklig att den kan hantera kameran med båda händerna bakom ryggen?

Vad är det för sorts utmaning du ser i att kunna använda en digitalkamera?

Jag ser ingen.

Möjligen lättare att lära flera fotograferande journalister att hantera en digitalkompakt istf en systemkamera.

1. Du säger att en kompaktkamera är lättare att hantera än en SLR.
2. Du påstår att hon som tagit bilderna på den sidan är skicklig på att hantera kameran.

Slutsats: Oavsett hur bra hon är med sin lilla nikon 5000, så kan jag "hantera" min kamera bättre.

Vad du är kameraorienterad? Behöver du bekräfta för dig själv att du har köpt rätt grej?

Sluta projicera din avundsjuka på mig.

Jag är helnöjd med min 10d. Kan inte önska mig någon annan kamera. Hade jag suttit och fått välja mellan en 10d och en D100, S2 eller en D2H är det fortfarande 10d:n jag hade tagit. Den är supermegaextra bra på allting och lite till.

Men Edward. Kom igen. anta utmaningen och gör en reproduktion av några av hennes bilder om det nu är så enkelt. Och så kommer såklart den lilla frågan krypande. Isf behöver du väl egentligen inte din D10 eller hur?

1. Jag har redan redigerat bilder på att himlen blivit onaturligt blå. Jag har redan redigerat bilder så att bara en viss del av bilden är i färg, och resten i S/V. Osv osv osv.

2. Kameran kallas för 10D, inte D10.

Och jag testar förklara det här för dig för sista gången: Ser du vad tråden heter? "Coolpix 5000/5400 Gallery". Det ger iaf MIG intrycket av att det är ett galleri som visar vad en 5000/5400 presterar. Det vi fick se var bilder, tagna av en digitalkamera (antagligen) som var så hårt photoshoppade att de inte liknade originalbilden längre.

Alltså: Jag klagar inte på själva bilderna. De är säkert jättenice om man gillar onaturliga färger. Jag klagar på att det inte är kameran man ser, utan photoshop. Den sidan fungerar jättebra som Photoshopreklam, men inte som Coolpix 5000/5400-reklam.

Förstår du nu att jag klagar på att sidan är missvisande?

Alltså, jag KAN ha fel: Kameran kanske kan ha delar av bilden i S/V och resten i färg. Kameran kanske har kontrast och saturations-inställningar som fan. Isf hade jag blivit lagom imponerad, men jag finner sannolikheten väldigt liten att den skulle vara kapabel till sådant.

EdwardH skrev:

Jag har extremt svårt att se hur person 1 skulle kunna styra kameran bättre genom att trycka på samma knappar och ändra samma inställningar som person 2.

Eller är person 1 så pass skicklig att den kan hantera kameran med båda händerna bakom ryggen?

Vad är det för sorts utmaning du ser i att kunna använda en digitalkamera?

Jag ser ingen.

Sist jag över huvudtaget petade på en digitalkamera var en Coolpix 850 eller vad de nu hette. För över tre år sedan. Den kameran förvånade mig med att ha manuella inställningsmöjligheter (om än bökiga att justera) så det är inte bara de digitala systemkamerorna som har inställning av tid, bländare etc.

Utmaningen kanske isf handlar om att du verkligen måste jobba med/mot en kamera som har bökiga inställningsmöjligheter i ditt skapande.

EdwardH skrev:

1. Du säger att en kompaktkamera är lättare att hantera än en SLR.
2. Du påstår att hon som tagit bilderna på den sidan är skicklig på att hantera kameran.

Slutsats: Oavsett hur bra hon är med sin lilla nikon 5000, så kan jag "hantera" min kamera bättre.

1. Jag säger att en digitalkompakt _förmodligen_ är lättare att få ofrivilliga fotografer (läs journalister) att använda. Jämfört med att de ska behöva släpa runt på ett hus, en vidvinkel och ett kort tele och tycka att det är jobbigt och bökigt. De kommer med all sannolikhet att anända kameran som en peka-och-tryck-kamera, bilderna lär vara centralkomponerade. Och sedan är det bara för bildredaktören eller layoutaren att välja lämplig bild, skära till den etc.
2. Jag påstår att hon är skicklig såtillvida att hon a) hanterar sin kamera med de inställningsmöjligheter som finns, b) hanterar det digitala mörkrummet bra.

Slutsats: Ja Edward, du har förmodligen lättare att göra justeringar på ditt kamerahus.
Sedan öppnar du ju för frågan huruvida du kan hantera kameran bättre. Men det lämnar jag dithän.

EdwardH skrev:

Sluta projicera din avundsjuka på mig.

Jag är helnöjd med min 10d. Kan inte önska mig någon annan kamera. Hade jag suttit och fått välja mellan en 10d och en D100, S2 eller en D2H är det fortfarande 10d:n jag hade tagit. Den är supermegaextra bra på allting och lite till.

Ok, du är nöjd! Jag är nöjd! Alla glada och lyckliga...var och en med sitt. ;)
Men är du verkligen säker på att du inte skulle vilja ha en 11MP Canon 1D eller vad den nu heter?

EdwardH skrev:

Förstår du nu att jag klagar på att sidan är missvisande?

För mig är det ett galleri med bilder tagna med en viss kamera. Inte nödvändigtvis en kameraspecifikation, eller ett kameratest.

Men du har poängterat hur du läser den, och det går ju att se det så också.

EdwardH skrev:

Alltså, jag KAN ha fel: Kameran kanske kan ha delar av bilden i S/V och resten i färg. Kameran kanske har kontrast och saturations-inställningar som fan. Isf hade jag blivit lagom imponerad, men jag finner sannolikheten väldigt liten att den skulle vara kapabel till sådant.

Ad nauseum Edward.
Det är klart att bilderna är efterbehandlade. Återigen, vad spelar kamerakroppen för roll? Vad spelar efterbehandlingen för roll?

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto