Annons

Coolpix P7700

Produkter
(logga in för att koppla)

andmag

Aktiv medlem
Köpte mig en coolpix P7700 för att jag inte orkar släpa mig mig DSLR'en på alla utflykter och tycker att den är riktigt bra men hur tänkte Nikon när de tyckte att man inte behöver high speed serietagning när man kör Bracketing? det går bara ta med typ en bild i sekunden? Det är värdelöst. Nu måste jag ju ta med stativet om jag vill göra multiexponeringar så själva idén sprack :(
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
På DSLR kamerorna har Nikon en rattposition för frammatningsläge och en för bracketing så att amn kan gaffla i single frame advance eller i kontinuerlig frammatning. Har man alltså missat detta i P7700 - i så fall är det en alvarlig miss för HDR bilder. Fungerar HDR läget med kont frammatning?
 

andmag

Aktiv medlem
Det finns inget renodlat HDR-Läge utan enbart motljus scene. Detta läge verkar ta tre bilder ett Normalexponerat och 1 +2 Överexponerat. Så man missar med att få med detaljer i högdagrarna. Så detta vill man ju få kontroll över själv med bracketing,
 

andmag

Aktiv medlem
Utdrag ur manualen sid 80.
"
Serietagning och Autogaffling är inte tillgängliga
samtidigt.
Autogaffling återställs till OFF när Serietagning
ställs in på något annat läge än Enbildstagning.
Inställningen för Serietagning återställs till
Enbildstagning när Autogaffling ställs in på något
annat läge än OFF."

Jag har kontaktat nikon i frågan och fick detta svar.

Frågan:
En otrolig miss att det inte går att skjuta snabb serietagning med kameran när man kör bracketing. Hur tänkte Nikon där? Jag älskar Nikon men nu blev jag besviken. Tanken med kameran var att slipa att jämt släpa på min D300s och jag tar mycket HDR med bracketing. Nu utan snabb serietagning mpste jag släpa med mig ett stativ och då föll ju hela idén. Det kan ju inte ligga i en begränsning av kameran, Det måste gå att fixa med en firmware?

Svaret:
Hej Anders!

Tack för att du kontaktar Nikon support.

När du använder P7700 och fotograferar i HDR, vad är det då som du fotograferar? Om man jämför P7700 och D300s så finns det väldigt stora skillnader, den största skillnaden är priset sen har du även olika prestanda på de båda modellerna. P7700 är en kompakt kamera med lite mer avancerade inställningar än vad de vanligaste kompakt kamerorna har. Därför så har P7700 inte samma hastighet som exempel D300s. Som jag frågade i början, så återkom gärna med mer information om vad du fotograferar så ska jag hjälpa dig vidare.

Om det går att ändra med hjälp utav en firmware uppdatering vet jag tyvärr inte. Men jag kommer att framföra ditt förslag till design och kvalitets avdelningen, för kommande modeller.


Har du fler frågor så tveka inte att kontakta mig igen.
 

MatteH

Aktiv medlem
Tjena,

Det ska visst gå att köra Gaffling med flera bilder i följd med P7700 (Inte HDR utan Gaffling-BKT)

Om man går till Nikon Supportsida och kollar in manualen, referenssida 36, sid 168/264) så kommer man hitta den infon.
"Serietagning kan utföras medan man ändrar exponeringen (ljusstyrkan) automatiskt
med slutartiden (Tv), bländarvärdet (Av) eller ISO-känsligheten (Sv) eller flera bilder
kan tas medan man varierar vitbalansen (WB). Detta är praktiskt när det är svårt att
justera ljusstyrkan för en bild eller när flera ljuskällor blandas tillsammans och det är
svårt att fastställa vitbalansen."

Kan inte klistra in sidan här men i korthet kan man säga att man kan ta upp till 5 bilder i en följd med olika exponeringssteg, 0,3, 0,7 och 1.0

Nikon P7700, välj sedan manual fliken
 

andmag

Aktiv medlem
Jo absolut men som jag skriver så går det inte med hög hastighet utan endast 1-2 bilder i sekunden. Kameran klara 8 bilder i sekunden på högsta upplösning och upp till 160 bilder i sek i 1280px. Men inte när du slår på gaffling utan då går den över på någon egen serietagning.
 
ANNONS