Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Cosina 70-210/2,8-4,0

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Är aktiv idag, vill suga åt mig så mycket info som möjligt innan jag gör nästa inköp till kameran om det sen blir ett stativ, telezoom eller vidvinkelglugg...

Tänkte höra om det är någon här på sidan som vet något om cosinagluggen 70-210/2,8-4,0???

Den fick bra betyg i tidningen Foto för några år sen, ända invändningen var väl kantskärpan vid högsta brännvidd. Särskilt dyr är den inte heller. Vidare var distorsionen lägre än på många betydligt dyrare originalgluggar...

Vad betyder egentligen 2,8-4,0. Betyder det helt enkelt att största bländaröppning varierar och blir mindre i takt med att brännvidderna ökar???

roypeter skrev:
Hej!

Är aktiv idag, vill suga åt mig så mycket info som möjligt innan jag gör nästa inköp till kameran om det sen blir ett stativ, telezoom eller vidvinkelglugg...

Tänkte höra om det är någon här på sidan som vet något om cosinagluggen 70-210/2,8-4,0???

Den fick bra betyg i tidningen Foto för några år sen, ända invändningen var väl kantskärpan vid högsta brännvidd. Särskilt dyr är den inte heller. Vidare var distorsionen lägre än på många betydligt dyrare originalgluggar...

Vad betyder egentligen 2,8-4,0. Betyder det helt enkelt att största bländaröppning varierar och blir mindre i takt med att brännvidderna ökar???

Vad jag har hört ksa du INTE köpa cosina..

roypeter skrev:

Den fick bra betyg i tidningen Foto för några år sen, ända invändningen var väl kantskärpan vid högsta brännvidd. Särskilt dyr är den inte heller...
Den får betyget 2.9 på www.photodo.se där man mätt upp objektiv och försökt ranka dem på en dkala till 5. Det är inte särskilt bra men heller inte direkt katastrofalt.
Tittar man lite närmare på MTF-kurvorna ser man att det är ganska rejält oskarpt i 200mm-läget.
Det är mycket möjligt att du skulle bli och förbli väldigt nöjd med det objektivet, men du kanske också blir besviken eller får svårt att leva med bristerna efter en tid.
Om du har råd skulle jag råda dig att köpa kvalitet (orginal)-gluggar som kostar en rejäl slant.

"Du minns kvaliteten långt efter du glömt priset..."

Cosina-gluggarna marknadsförs under andra namn också, bl.a. Soligor. Thomas på Cyberphoto - som i och för sig säljer dem - hävdar att de inte alls är så dåliga som en del är väldigt snabba att påstå.

Hans påståenden backas upp av tysk och fransk facklitteratur. Om berörda zoomen skrivs bl.a.

FOTO 5/96: "...för övrigt ett bra objektiv."
I tyska Fotomagazin 6/96 fick den 4 stjärnor av 5 och "Sehr gut!". Fick betyget 73,5 av 100 i Tyska Color Foto; och 3 i optisk kvalitet och 4 i prisvärdhet och 4 i allmänt intryck av 5 i Franska Chasseur d'Image.

Zoomen har jag inte testat, men väl deras 100mm/3.5 macro. Det är mycket bra - jag har t.o.m. köpt det 2 ggr. (Först för några år sedan, sålde sedan hela utrustningen med gluggar och hus 2000 (vansinne!) och köpte en ny nu 2002...

Mitt drömobjektiv - Canons nya macro-100mm med USM är kanske ännu bättre, men det kostar å andra sidan c:a 5 ggr så mycket. Om det är 5 ggr så mycket bättre betvivlr jag dock...

Cosinas objektiv varierar mycket i kvalitet.
Dom har gjort en mycet prisvärd vidvinkelzoom men ocskå riktiga bottennapp. Bländare 2,8-4 låter lite väl stort för att vara bra när det gäller Cosina. Har objektivet mycket låg distorsion och vinjetering kanske man kan leva med halvbra skärpa. Mitt råd är annars att satsa på fasta brännvidder. Bara de allra dyraste zoomobjektiven är så bra som en hyfsat billig fast brännvidd.

Njaaa.

Jag har Soligors motsvarighet, dvs. samma lins. Den tillverkas av Cosina under Soligors namn, fråga mig inte varför..

Hur som helst.. Linsen i sig är ok. Bildkvalitet mässigt. Jag använder den till min handbollsfotografering, då jag ibland är för nära målet då de missar.. En billigt lins ifall den går sönder med andra ord.. Hur som helst.. Det största felet som jag tycker det är att när man riktar linsen uppåt och ska ha längre tider är det omöjligt då den är av skjutmodell och zoomen "sjunker" ihop till 70mm.. Det är rätt irriterande.. Annars så är den ok ifall man är nöjd med hyffsad kvalitet..

Lycka till!
Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto