Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

cr2 - tiff storlek ?

Produkter
(logga in för att koppla)

lille_tille

Guest
Har en fråga som jag inte riktigt får ihop.
Fotograferar med en eos 350d och fotar alltid i raw formatet. Hur kommer det sig att vid en konvertering till 8 bitars tiff så blir filen ca 3 gånger så stor. Vad beror detta på? Vad är det i tiff formatet som "skapar information" eller åtminstonde får det att växa så väldigt mycket? 16 bitars blir ännu större filer än 8 bitars vilket är logiskt. Men i grund och botten så kommer ju informationen från ett filformat som är betydligt mindre, oavsätt 8- eller 16 bitar.
 
Jag är ju ingen hyperexpert eller så, men har jobbat mycket i ps. Tiff lagrar mängder av info om lager etc som du kan arbeta i. Även om du inte har några lager så antar jag att TIFF reserverar plats till all denna logik.
Det var en kvalificerad gissning. :)
Spara som JPEG 100% kvalitet (0% komprimerad) om du inte har någon inbyggd logik i bilden som skall sparas.
 
Hej! Tack för svaret. Har ingen aning, men har pratat lite med vänner. De nämnde något om att Tiff separerar färgerna i tre olika kanaler (RGB)och att filen därmed blir tre gånger så stor. Låter lågiskt men jag har ingen aning egentligen.

När jag jobbar med Lager så är det alltid Psd. Visste faktiskt inte att Tiff klarade det, eller rättare sagt, det har alltid funkat i PSD och då har jag fortsatt i det filformatet. Om det är som du säger så borde ju filen växa mer och mer ju fler lager man använder och i det fallet jag pratar om så blir filen direkt 3 gånger så stor som cr2.

Tack igen för ditt svar. Alltid kul att höra olika teorier och erfarenheter.
 
Okej här kommer tekniknördssvaret då...

För att förstå RAW formatet måste man först förstå hur en digitalkamera funkar.

Pixlarna på en digitalkamera kan bara registrera gråskala. Därför sätter man färgfilter framför dem, ett rött, grönt och blått. Resultaten blir en x mp bild i gråskala där man vet vilken färg respektive pixel har registrerat. Detta är vad man sparar ner i RAW-filen.

Vad kameran eller datorn gör för att få det till en färgbild är att man interpolerar fram vilken färg pixelen borde ha. När man sen sparar bilden som tif så sparar man i praktiken 3 pixlar ovan på varandra med olika färg.

Kanska var lite otydligt men...
 
Huvudsaken är att vi förstår att TIFF blir tre gånger så stor... he,he
Det jag sa angånde lager är bara teorier..
Ha en trevlig kväll pojkar!
 
Dessutom så är det ju så att RAW-filerna kan vara olika stora men alltid runt 6mB ( Canon 10D).

Medans TIFF-filerna alltid blir exakt lika stora.

I mitt fall 36 921 kB.
 
ANNONS