Annons

Crimson 20mb exempel? Någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

patty

Ny medlem
Funderar över om jag skall köra digitalt eller film.

Skulle bli så glad om någon hade synpunkter på Crimsons scanningkvalité den där man får framkallning + inscanning 20mb i paket.

Hur pass bra är den?

Jag tycker det blir bra och prisvärt men det finns begränsningar i vad man kan använda en skanna bild till. Skanningen är skarp och levereras som jpg (eller tiff mot en extraavgift som jag har för mig är 40 kr). Färgdjupet är därför 8 bitar per kanal. Eftersom bilderna skannas i samband med framkallning är det inte mycket damm. Man får göra all finjustering av färger etc själv. En småbildsfilm som skannas 20 MB ger bildfiler på 3231*2166 pixlar (åtminstone är det den storleken jag fått flera gånger). Det räcker för ganska mycket och beroende på filmtyp kanske det inte finns så mycket mer information att krama ur. Fast fotar man Velvia och vill göra riktigt stora utskrifter och pyssla mycket med efterbehandling så behövs nog något annat.

Eftersom jag har en filmskanner hemma brukar jag beställa 8 MB-skanning från Crimson för att sedan skanna eventuella pärlor själv. Det går ju också att beställa 20 MB i efterhand för en ganska liten peng, och det kan ju bli ett billigare alternativ beroende på hur många bilder man tror man vill ha med 20 MB-upplösning per rulle.

Dessutom tycker jag Crimson är väldigt bra att ha att göra med. Än så länge är deras tjänst den mest prisvärda jag hittat.

ANNONS
Götaplatsens Foto