Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson.se vs Fujidirekt.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har aldrig blivit imponerad av en utskrift förrän jag beställde tre 50x50 cm utskrifter från Crimsons Prefix tjänst.

Jag skickade in jpegs nersparade från original- 16-bitars tiff-filen (efterbehandlad på kalibrerad skärm såklart) i AdobeRGB. Jätteenkelt.

Och det var helt klart värt det högre priset! Så fruktansvärt perfekt! Inga färgstick what so ever! Oavsett om jag tittade på bilderna inomhus under olika blandljus eller i dagsljus så såg bilderna korrekta ut.. Måste vara extra bra papper eller nåt ;D

Underbart! Efter att har försökt skriva ut i skolan i två år utan bra resultat så kändes det skönt att jag testade Crimson som kan sin sak!

Jag är ganska säker på att du kan testa utan några djupare kunskaper. Crimson läser den färgprofilen som du skickar upp. Det enda som du behöver veta, är exakt vilken storlek din bild har. (Dvs, skicka upp bilden precis så stor som du vill att pappersbilden skall vara.) Millimeter fungerar hur bra som helst. Se efter att bilden har tillräcklig hög upplösning. Minst 200 men gärna 300 dpi.

Det låter ju bra! Ska kanske ta och prova det iaf då. Det här med bildstorlek och det är jag inte så bra på. Tidigare bilder har jag interpolerat, men första gången fick jag hjälp av läraren på dåvarande kursen och andra gången hade jag väl tur kan jag tro. Kommer inte riktigt ihåg hur man gör längre.
Tidigare gick jag in på Image Size och ökade procenten med 5% åt gången, tror jag klickade på sharpen emellanåt också. Min lärare sa att det blir bättre om man tar det stegvis på det sättet. Men jag är inte helt säker på att det var exakt så det gick till...
Du har inte lust att förklara hur man ser till att bilden har rätt storlek?
Upplösningen vet jag iaf hur man ändrar, alltid nåt;). Tror faktiskt den ligger på 300dpi på denna bilden.

Du kan ta 10% i taget. Använder du PS CS?

I CS kan du t.ex. öka bilden 10% i taget om det behövs. Använd beskärningsverktyget när du har bilden något större än vad du hade tänkt dig. Skär bilden i den storleken som du vill ha.

Är bilden från början redan större än vad du hade tänkt dig, så går jag lös med beskärningsverktyget från början. Nu arbetar jag med ganska stora bilder redan från början, så jag har inte bekymret med att förstora dem, utan kan direkt beskära bilden utan att fundera så mycket.

Vilken storlek är ditt original?

Tack för hjälpen!
Jo, jag har PS CS3. Vet inte riktigt storleken, kan kolla imorrn sen. Men det är en 16 bitars Tiff. Det är en HDR-bild och de ihopslagna bilderna är fotade i Raw. Om det är till nån hjälp?

Verkar vara ett bra grundmateriel. Blir säkert inga problem med att få till en bra papperskopia. Eftersom du fotar i RAW så har du möjligheten att "framkalla" bilden i Adoboe:s färgprofil istället för sRGB. Innan du lägger en massa jobb på bilden, framkalla om bilden till Adoboe:s RGB profil, 16 bitars TIFF. Då har du alla förutsättningar för att bli riktigt nöjd med slutresultatet. Ge akt på röda/gula färger så att dessa inte blir "övermättade". Bocka för VISA > TRYCKBARHETSVARNING, så blir det inga överraskningar. Crimson har även en profil som du kan ladda ner. Antagligen är jag ute på tunn is nu, men det verkar som om de flesta får en något mörkare pappersbild än vad som syntes på skärmen. Skall du chansa (om du inte har en kalibrerad skärm och Crimsons profil) så ta ett nytt lager och via kurvor så drar du mitt i linjen något uppåt så att bilden blir aningen ljusare. Slå ihop lagren och skicka in TIFF-filen eller en JPEG-fil. Jag skickar faktiskt de flesta gångerna JPEG filer till dem och det blir hur bra som helst.

ANNONS
Götaplatsens Foto