Annons

CRT-skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Hur är det med platta skärmar, håller dom längre eller åldras dom i samma takt? Ser exempel på mitt jobb hur skärmar åldras, både platta & CRT men har inget grepp om vilka som håller sig längst...

Man brukar hävda att platta skärmar håller längre. Jag har en fyra år gammal platt skärm som nu börjar tappa i prestanda. Den får leva vidare som en palettskärm.

På den tiden jag använde CRT bytte jag skärm vart tredje år, ungefär.

Stefan

Kalibrering

Tillbaka till kalibrering igen. Jag borde kanske börja en ny tråd, men det hänger samman med den här.

Eftersom kalibreringsprogrammen är ganska dyra så funderar jag på om det skulle fungera att helt enkelt skicka några bilder för utskrift hos t.ex. Crimson och jämföra dem mot hur de ser ut på skärmen. Vad tror ni om det? Spelar det roll vilken belysning jag har i rummet?

Re: Kalibrering

ogren skrev:
Tillbaka till kalibrering igen. Jag borde kanske börja en ny tråd, men det hänger samman med den här.

Eftersom kalibreringsprogrammen är ganska dyra så funderar jag på om det skulle fungera att helt enkelt skicka några bilder för utskrift hos t.ex. Crimson och jämföra dem mot hur de ser ut på skärmen. Vad tror ni om det? Spelar det roll vilken belysning jag har i rummet?

Det finns redan utmärkta förklaringar hur ett rum skall se ut,kalibrering, profilering tom iso standard finns att tillgå .Sök på ämnet.
Mikael

Re: Kalibrering

ogren skrev:
Spelar det roll vilken belysning jag har i rummet?

Spelar mycket stor roll, du behöver ha ett ljus som liknar dagsljus.

Din idé att skicka ett par bilder för utskrifter fungerar väl sådär. En profil är en beskrivning på hur skärmen fungerar, så det är svårt att göra en heltäckande beskrivning av skärmen.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto