Annons

CZ 16-80 eller 16-105 DT?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inget av dem, men jag valde bort 16-105 av två orsaker.
1. Är en DT glugg, ville satsa på FF gluggar (man vet aldrig när man får råd med en FF)
2. Jag fick höra en del dåliga "rykten" om denna glugg, har inte direkt i huvudet vad det var för något.

Jag skaffade mig Minolta 28-135 istället, jag hade inte behov av mer vidvinkel än så på min A700.

Är inte helt säker på den andre heller om den är helt OK, men det lilla jag sett/hört så verkar den ok, men beror på vad man jämför med iofs.

15-105 är ganska så bra omfång, så det är bra ur den aspekten. Mvh Peter

Håll nu an ett tag - BÅDA gluggarna är DT-objektiv och båda har fått blandad kritik. 16-80ZA är dyrare och har ett kortare omfång, MEN har oerhört mycker mer potential än 16-105.

Exemplarvariationen är på tok för stor för min smak när det gäller 16-80ZA, men om Du är beredd att nagelfara några exemplar, så finns sannolikheten att Du hittar ett mycke dugligt objektiv. Var grinig konsument när Du handlar, men se till att Du läst in Dig ondentligt innan, så att Du vet vad Du ska racka ner på.

Potential att leverera bra bilder. Ta Dig till dyxum.com och föjl dikussionen om 16-80ZA där och titta på deras recensioner.

Jag har haft en 16-80 och var väldigt nöjd med den. Kunde vara ljusstarkare såklart men liten smidig och skarp. Jag tror att vad gäller bildkvalitet så är det ganska hugget som stucket, bara att välja om man vill att det ska stå Zeiss på eller om man vill ha 15mm till i långa änden...

Jag har Sony 16-105 och är nog rätt nöjd med gluggen så länge det är hyfsat bra ljus... Typ vanligt utomhusfotande då menar jag....

Och jag fotar mest,,,,,,, Ja inomhus.Hehe... Så lite fel optik för min del egentligen ..Skulle behövt mer ljuskänslig optik..Och inte alls mer än 50 mm egentligen. Så kommer troligen nog köpa Tamron 17-50 2,8 i stället ...

Så jag skulle nog idag sattsa på mer ljuskänslig optik för min del.. Detta då jag fotar mest inomhus samt i dåligt ljus helst utan blixt..

Så fundera på vilken typ av fotande du gör mest samt prioroiterar.... ute mest eller inne ? Är det myck inomhus samt utan blixt så sattsa på tamron 17-50 2,8 i stället...

Är det vardagsoptik som skall klara stora variationer samt ha brett användningsområde så är 16-105 bra... Men det är ingen nattkikare... Men det är inte CZ heller... Så omfånget du vill ha skulle jag låta avgöra mellan CZ eller detta Sonyobjektiv.....

Mvh
Tobbe.

Aldrig inomhus

Landskap, resor (kan ju bli ngt inomhus då och då kanske). Hade mer tänkt mig det som en allround glugg. Det blir ju motsvarande 24-160 mm. Inte dåligt. Fåglar är jag inte intresserad av, så 160 mm borde väl räcka till det mesta.

vad är G1 GH1 för nått?
Sånt därnt Panasonic. Liten och gullig och med GH kan man filma filmer. Lite äpplen och päron kanske men om man bara ska äga en glugg kan jag förstå det valet. Men G1 är faktiskt inte så himla mycket mindre än t.ex. en A200 med 16-80...

Det är just det som

är frågan. Blir det för tungt att gå och släpa runt på en APS-C jmf med en MFT? Många klagar ju på vikten, kanske speciellt folk med FF och när de ska ut så tar de givetvis med sig sin G1:a. Då infinner sig ju frågan om det är så klokt att köpa stora grejor. Men jag måste tillstå att en A700+16-80 alt. 16-105 skulle sitta fint.

Jaha... Film.. Jag har den funktionen i min Canon s3is.. Jag använder den aldrig.. Har enbart provat den.. Och den spelar in finfint....Bra ljud också..

Men kamera vill jag nog ha en mer rejäl sak att hålla i.. Tung zoomoptik av teletyp är inge rolig att ha på pluttehus.. Till och med A700 känns lite/mycke liten ibland då man satt på 400 mm Sigma eller 75-300 Big Beeercan. Då önskar jag man hade batterigrepp dessutom uppepå det fina huset A700 har...detsamma då blixten är monterad. Då är kamerahuset rätt topptungt mot greppet...

Dom där småkamrorna fattar jag egentligen inte .. Då skulle jag sattsat hellre på en avancerad långzoomare i stället om det är smidighet med kapacitet man söker...

men en del gillar små kamerahus. Och anser nog snubbar som anser som jag gör är way of line då man vill ha ännu kraftigare greppyta ibland än A700 redan har... ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto