Annons

Dämpa blixten på en 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Hej, har fått för mig att man kan ställa ner eller underexponera blixten på något sätt på 300d kommer inte ihåg om det var med eller utan hackad firmware, någon som har koll på det?

Om det inte går, får man den möjligheten med en 420EX? Har beställt en sådan nämligen men är kanske rädd att det är ett dåligt köp.

Känns som jag kommer att ha behov av att använda blixt men bara som upplättning eller som lite svagare för att kunna ta bilder med mitt 50mm 1,8 när det är lite mörkare utan att få en total "blixtbild".

Säg till om jag är otydlig

// Johan

Det går inte ställa ned blixten på original-firmware, men det ska gå på den hackade versionen.

Jag vet inte hur om det går med 420EX, men det går med Sigma EF-500 DG Super, en bra blixt till ungefär samma pris.

tack för era svar, hur ställer man ner blixten i den hackade firmwaren då? har inte lyckats hitta någon sådan inställning, det jag önskar är bara att den prioriterar blixten lite mindre och förlänger slutartiden en aning för att göra bilden lite mindre "blixtrig" :)

Har du senaste versionen av den hackade firmwaren så kan du ställa blixt styrkan om du trycker på jump knappen. Vill du inte använda den hackade firmwaren så finns det även program som gör att du kan ställa om blixt styrkan när du har kameran kopplad till datorn, det heter FECsetup.msi

appropå daniels tips.. fujis filmburkar funkar fint med.. man klipper upp och trär över blixen...

sjohan skrev:
appropå daniels tips.. fujis filmburkar funkar fint med.. man klipper upp och trär över blixen...

Eller om man nu inte äter pringels och inte har filmburkar så fungerar en engångsmugg av plast :)

Bilagor

• mugg_small.jpg
    mugg_small.jpg
    32.2 KB · Visningar: 303
Fast blixtstyrkan bör ju bli samma, även om ljuset blir mjukare. TTL-mätningen kompenserar ju för bortfallet.

Med ryska hacket får du möjlighet att reducera och öka blixtstyrkan. Funktionen kommer med den programvaran installerad finnas på JUMP.. Fungerar kanonbra.

MattiasL skrev:
Fast blixtstyrkan bör ju bli samma, även om ljuset blir mjukare. TTL-mätningen kompenserar ju för bortfallet.

Styrkan blir något svagare... även fast blixten försöker ge allt vad den kan... :)

Annars om det nu ändå skulle bli för starkt så är det bara att ha två muggar ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto