Annons

Därför får fotografer dåligt betalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Svärfar, utbildad möbelsnickare, bedrev under några år ett finsnickeri vid sidan av sitt vanliga jobb. Men tröttnade och la ner verksamheten när många förväntade sig att det skulle vara gratis att få möbler tillverkade. Det fanns de som inte ens ville betala för materialet.
Vad är det för fel på de människorna?

Men det här pekar väl också på en viktig sak och det är att både snickeri och foto som yrkesverksamhet kräver att man lär sig att det är minst lika viktigt att kunna ta betalt som att ta fantastiska bilder och göra vackra och sköna möbler.
 

dJb

Aktiv medlem
Det handlar nog mycket också vilka man har som kunder och vilken nisch man har. Jag har i olika roller också varit bildköpare, och då främst för uppdragsfotografi (för content/film/marknadsföring) och de fotografer som jag anlitat är såna som jag vet levererar för de syften som man har och då skulle jag nog säga att det är helt okej betalt - i nivå med många andra konsultjobb. Jag vet också att det ofta är värt att anlita de fotografer som man vet levererar och då spelar inte priset någon jättestor roll. Hellre betala lite mer och vet att man får bilder som går att använda, än snåla och få ett material som är mediokert. För marknadsföring är bra bilder så otroligt viktigt så det är värt att anlita duktigt folk även om det kostar mer.
Det finns ju väldigt många fotografer som är rätt mediokra på marknaden också, men de som är duktiga och kanske också nischade kan absolut dra in en ganska bra slant på sitt fotograferande.
Jag gör själv en del, och har fått en del förfrågningar från privat under åren men tackar alltid nej numera. Uppdrag för företag är en helt annan sak och de grejer jag åtar mig då tycker jag ger en ganska bra "extraslant" till andra jobb och konsultuppdrag.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Till detta företag https://renahemstockholm.se/service/flyttstad/ verkligen inga klagomål. Jag flyttade nyligen till en annan lägenhet, så jag använde dessa killar för att flytta alla mina saker. flyttstädning pris nöjd, billigt. Vi flyttade allt på en dag, även om det fanns saker för ett par lastbilar, det är säkert. Jag är nöjd med det högkvalitativa och snabba arbetet, det fanns inga verkliga problem, så jag är väldigt glad att jag kom hit.
Jag har rapportetat denna annons
 
ANNONS