Annons

Därför får fotografer dåligt betalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det handlar nog mycket också vilka man har som kunder och vilken nisch man har. Jag har i olika roller också varit bildköpare, och då främst för uppdragsfotografi (för content/film/marknadsföring) och de fotografer som jag anlitat är såna som jag vet levererar för de syften som man har och då skulle jag nog säga att det är helt okej betalt - i nivå med många andra konsultjobb. Jag vet också att det ofta är värt att anlita de fotografer som man vet levererar och då spelar inte priset någon jättestor roll. Hellre betala lite mer och vet att man får bilder som går att använda, än snåla och få ett material som är mediokert. För marknadsföring är bra bilder så otroligt viktigt så det är värt att anlita duktigt folk även om det kostar mer.
Det finns ju väldigt många fotografer som är rätt mediokra på marknaden också, men de som är duktiga och kanske också nischade kan absolut dra in en ganska bra slant på sitt fotograferande.
Jag gör själv en del, och har fått en del förfrågningar från privat under åren men tackar alltid nej numera. Uppdrag för företag är en helt annan sak och de grejer jag åtar mig då tycker jag ger en ganska bra "extraslant" till andra jobb och konsultuppdrag.

Till detta företag https://renahemstockholm.se/service/flyttstad/ verkligen inga klagomål. Jag flyttade nyligen till en annan lägenhet, så jag använde dessa killar för att flytta alla mina saker. flyttstädning pris nöjd, billigt. Vi flyttade allt på en dag, även om det fanns saker för ett par lastbilar, det är säkert. Jag är nöjd med det högkvalitativa och snabba arbetet, det fanns inga verkliga problem, så jag är väldigt glad att jag kom hit.
Jag har rapportetat denna annons

Det är ju lite konstigt om ett företag ens frågar efter en fotograf idag då de lika gärna kan "skapa bilden med Ai". *ironi*

Jag känner det är självklart att man ska få ersättning, man har dyr utrustning och lägger tid på att fota och i post, varför ska det vara gratis? Man blir definitivt inte rik på detta, och har även varit med om att det inte varit aktuellt att anlita när det visar sig att det kostar pengar.... väldigt konstigt ....

Råkat ut för detta många ggr. "Tar du betalt?" Varför då, du har ju kameran...Tröttnat på det och frågar numera om den som frågar har en budget för en plåtning. Sällan får man något svar. Allt ska vara gratis tydligen.

Svar till dem som vill ha gratisfoto-jobb!
Första frågan: Vad ska bilden användas till?
Andra frågan: Vad har ni för budget för detta?
Tredje frågan: Ska vi hellre byta tjänster?

T.ex. dessa.
Jag behöver kostnadsfri hjälp 2-6 timmar med:
fönstertvätt
matinköp
bokföring
deklaration
bilreparation
målning
tapetsering
trädgårdsarbete
hårklippning
transport till stan eller Arlanda tur och retur
De här argumenten om mottjänster kanske är värda att testa vid tillfälle...? Intresserad att höra vad ni anser om detta!
OBS! En gnutta ironi i detta också.
... eller så kan fotografen göra som min kusin som då var trubadur och levde på att spela, en gång gjorde när någon överförfriskad typ kom och störde honom och hans kvinna när de satt och åt med tillropet:

Öh, kan'te du lira en låt .....

Kusinen lät bara lugnt sin kvinna rätt bestämda kvinna hantera detta och i detta fall svarade hon ungefär: "Ja, å va sysslar du med då?"

Killen vid detta fall svarade: "Ja e murare"

Han fick då svaret i form av en fråga: Toppen! Kan inte du mura upp en mur här då så vi kan få äta i fred?

Jag har väl lite svårt att förstå att en del inte kan ta till sig att allas tid är lika mycket värd för alla och även för den/de som förväntas jobba gratis som för den som inte kan tänka sig själva att göra samma sak och detta även om man väljer att inte göra något särskilt med denna tid. Så detta gäller alltså även för den som helst bara vill ligga på soffan och äta praliner.

På mitt jobb köpte de in en drönare för att kunna besikta tak på lokaler och hus. De frågade mig om jag ville bli drönarpilot för jag "gillar ju att fotografera". Jag frågade om jag fick mer i lön då jag får mer att göra. Men det ville de inte. Jag gick ut till mina jobbarkompisar och förklarade att de inte skulle tacka ja fören en löneförhandling. Men naturligtvis var det någon som tackade ja. Den personen ångrade sig sedan för det merjobb som det krävdes eftersom kommunen är vid en flygplats.

På mitt jobb köpte de in en drönare för att kunna besikta tak på lokaler och hus. De frågade mig om jag ville bli drönarpilot för jag "gillar ju att fotografera". Jag frågade om jag fick mer i lön då jag får mer att göra. Men det ville de inte. Jag gick ut till mina jobbarkompisar och förklarade att de inte skulle tacka ja fören en löneförhandling. Men naturligtvis var det någon som tackade ja. Den personen ångrade sig sedan för det merjobb som det krävdes eftersom kommunen är vid en flygplats.
Merjobb? Behöver han jobba fler timmar än de han har i sitt anställningsavtal?

Det är åtminstone fler och andra arbetsuppgifter. Om du t.ex. är kvalificerad att göra ventiljustering på en MC med V-twin är du knappast automatiskt en bra drönarförare. Inte ens om du är helikopterpilot med 20 års erfarenhet (och det krävs ändå drönarkort och registrering).

Poängen är (som du förstås förstår men ändå av någon anledning vill argumentera mot) att ändrade arbetsuppgifter vad de än må vara, bör leda till justering av anställningsavtal och lön.

Du hade fått sparken för länge sen om du jobbade för mig...

Cygni hade nog aldrig ens velat börja jobba för dig …
Det finns många andra som jobbat för mig som nått mycket längre än vad de kunde föreställa sig. Jag chattade igår med en kille från Indien som fått ett fint jobb i England. Han bygger nu ett hus för sig och sin familj. När han började jobba för mig var han urfattig. Han frågade aldrig om mer lön. Han gjorde bara ett fantastiskt jobb och det lönade sig. Kanske inte alla som jobbat för mig har haft en lika fantastisk utveckling, men jag har nog sett mer än hundra personer förbättra sina liv och det är jag stolt över.

Merjobb? Behöver han jobba fler timmar än de han har i sitt anställningsavtal?
Ja, jag hade haft problem med att utföra de arbetsuppgifter jag redan har, då ett drönaruppdrag tar väldigt mycket tid. Som jag skrev innan så befinner sig kommunen nära en flygplats som för med sig en massa bestämmelser om hur och när man får flyga.

Under samma tid så gjorde sig många av med fast anställda fotografer och vilket också kan ses som en proletarisering av yrket. För med det följer ofta sämre villkor generellt.
De som är verksamma inom olika fackförbund brukar förvisso ha dålig koll på det mesta, men är det något de är överens om så är det att företagarna tjänar orättvist mycket pengar.
Fast det är kanske inte lönen du syftar på med villkor. För arbetstiden brukar inte vara så kort för företagarna.

De som är verksamma inom olika fackförbund brukar förvisso ha dålig koll på det mesta, men är det något de är överens om så är det att företagarna tjänar orättvist mycket pengar. [...]
Det där låter som något en borgerlig tankesmedja kan slänga ur sig.
Lite propaganda i förbifarten. Lagom svepande, behöver inte exemplifieras, kan bli något som liknar en generell sanning.

I så fall har det varit en normalflummig sossesmedja framme i Sten-Åkes inlägg. Då är vi nu tillbaka på noll och kan ägna oss åt det som det egentligen handlar om.

Ja, och det handlade ju senast om man ska får mer betalt för att flyga drönare. Det skall man naturligtvis ha om det inte ingår i ordinarie arbetsuppgifter och det medför extra arbete utanför normal arbetstid oavsett fackförbund). Alternativet för arbetsgivaren är att hyra in en extern operatör och det blir nog nästan alltid dyrare.

Kamera & bild har refererat till en undersökning om varför fotografer riskerar att utnyttjas och få dåligt betalt för sitt arbete.

"En forskargrupp på Dukes university i Durham, North Carolina har undersökt utnyttjade av arbetskraft kopplat till huruvida den arbetande har en passion för sitt arbete. Det visar sig i deras forskning att om en kund kan anta att någon han anlitar älskar sitt arbete är beställaren mer bekväm med att denna arbetar under sämre förhållanden, inkluderat ekonomiska förutsättningar. Det vill säga att om man älskar sitt arbete riskerar man att få sämre betalt. "

Som alla vet så är det nu inte bara fotografer som riskerar dessa problem utan alla yrkesgrupper som "BARA ÄÄÄLSKAR SINA ARBETEN".

Jag är ju själv gammal adjunkt och har stött på exakt samma fenomen i skolans värld med lärare som ger uttryck för exakt samma fenomen "man göra det ju för ungarna" eller alla dessa i vården som "älskar att arbeta med människor" och ser sina arbeten som "kall" - "Florence Nightingale syndromet". Det har tagit sjuksköterskorna många år av facklig kamp att korrigera det problemet.

Tyvärr har jag svårt att se att fotograferna skulle kunna göra så särskilt mycket åt sin situation annat än att bli väldigt bra på sitt jobb.
Herregud så kontraproduktivt.. Klassiskt tyvärr..

ANNONS