Annons

Då har man blivit med analog slr (N90x)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Äntligen!

C-nord skrev:
Skillnaden är väl att om en d70 skulle åka i golvet på samma sätt hade det nog bara varit å hämta sopkvasten ;-)

Jepp, den är inte byggd för att tåla stryk, inte... (peppar, peppar, den har hållit i ett par år iallafall...). Den är åtminstone gedignare än KONKURRENTENS kamera i samma prisklass och åldersklass.

Jag är övertygad om att f90xen hade klarat fallet utan problem om det inte var så att den föll tillsammans med treåethalft kg plåt och glas...

f90x är verkligen en liten f5. (Har båda, och jag kan tycka att f90x är modernare i många avseenden och byggkvaliteten är det som sagt inget fel på. Tål det mesta, men bara det mesta ;-D

/P

Kan avslöja att när jag köpte d70'n så hade jag inga kameraprylar alls å därför va jag ju öppen för vilket märke som helst utav dom 3 stora (nikon,canon & pentax) men efter många timmars läsande och framför allt klämmande i butik så blev det ju såklart nikon före canons 350/400d med "tjejgrepp" ;-).

Tips om att undvika 400-film bör du ta med en stor nypa salt. Jag har plåtat och scannat väldigt mycket 400- och 800-film. Visserligen i bra och dyra scannrar, men jag tycker absolut inte att det är något som är mycket svårare än lågkänslig film. Fujis superiafilmer är kalasfina, men det krävs att den är färsk om den är högkänslig.

Sen kan jag hålla med om att det är vettigt att exponera negfilm rikligt, och särskilt kodaks portrafilmer. Mest kanske för att få slarvmarginalen på "din sida". Underexponerad färgfilm är svårjobbat, överexponerad sällan problematiskt (inom rimliga gränser).

ANNONS
Götaplatsens Foto