Annons

Dålig autofokus på Tamron 90/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej !

Har använt Tamron 90/2.8 Macro nu i ett år och är tyvärr inte alls nöjd med fokusen. Den har mycket sämre precision än ex Sigma 28-70/2,8 som jag också använder till Nikon F80.

Är det fler som tycker samma om Tamron. Den missar väldigt ofta.

Kör i LIMIT läge och det är vid porträtt / vardagsfoto jag upplever detta. Alltså inte bara vid makro där manuellt fokus nästan är ett krav för att lyckas.

Mvh Olof

Kamerahus?

Beror förmodligen på ditt kamerahus och dess AF-egenskaper. Nikon är väl inte känt för detta lika litet som Canon, eller?

Själv är jag helt nöjd med AF:n på mitt EOS-50E+Sigma 105mm.

Re: Kamerahus?

Von skrev:
Beror förmodligen på ditt kamerahus och dess AF-egenskaper. Nikon är väl inte känt för detta lika litet som Canon, eller?

Själv är jag helt nöjd med AF:n på mitt EOS-50E+Sigma 105mm.

Eftersom jag upplever autofokusen som snabb med mitt Sigma objektiv borde det väl bero på Tamron optiken?

Vad menar du med att den "missar väldigt ofta"? Är det att bilderna inte blir skarpa eller att den helt enkelt inte hittar själva fokusläget?

Själv upplever jag att Tamron 90/2.8 fungerar helt okej på min EOS-1V. Den fokuserar hyfsat snabbt och säkert om det bara är tillräckligt med ljus. Dessutom sker fokuseringen relativt tyst så länge den hittar skärpan. Jag brukar precis som du ha objektivet i läget "limit" för att det ska bli så effektivt som möjligt. Nu har jag dock inte använt mitt 90/2.8 så jättemycket..och speciellt inte till porträtt där man kanske på ett tydligare sätt ser om skärpan sitter precis där den ska (på ögonen alltså).

Vad gäller macro är det alltid god idé att fokusera manuellt..och inte minst då med Tamronet.

Jag använder ofta Tamron 90/2.8 Jag kör den mest på D100, men även på F80. Jag har inte upplevt några problem när jag använder AF, även om jag allt oftare kör med MF rent generellt.

missar fokus

Vid porträtt fotografering missar den ofta fokus. När den hittar gör den snabbt så att jag kan inte säga att den är långsam. Det är precisionen jag saknar. Intressant om ni har andra erfarenheter..

Vid makro använder jag också nästan alltid MF.

Jag tycker att mitt Tamron 90 funkar bra både med F80 och med F100. Givetvis är autofocusen på F100 snabbare men förövrigt har jag inte upplevt några problem med Tamronobjektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto