Annons

Dålig erfarenhet av Rajala

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Rajala, la , la

Efter att ha läst ett par skräckhistorier om Rajala här så blev jag lite orolig. Jag har aldrig handlat på postorder från Rajala förut (men jag köpte en kamera i buitken på Herkulesgatan i Stockholm innan den togs över av Rajala; då var det en trevlig butik men det säger kanske inte så mycket om hur den är idag).

Imorse fick jag ett email om att min beställning hade skickats. Det var 3 dagar efter att jag hade lagt beställningen. Spårningen har dock bara visat "Elektronisk förhandsinformation har mottagits" hela dagen. När jag såg den här tråden blev jag alltså lite orolig. :)
För fem minuter sen hade dock spårningen uppdaterats till "Försändelsen transporteras" (och tycks befinna sig i Åbo) så jag hyser visst hopp om att få mitt paket (fast knappast innan helgen).

Med lite tur så har jag paketet på måndag, eller kanske troligare på tisdag, och det är förvisso rejält långsammare än de svenska postorderfirmorna, men en vecka är kanske acceptabelt med tanke på att paketet har en längre och krångligare väg att färdas.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Har liknande erfarenhet. Beställde en Sony A7r ii 27/11.

Har mailat, ringt, mailat igen, chattat med nån tomte på hemsidan. Fått ett svar från en person, och ett helt annat svar av en annan. Riktigt tröttsamt. Är förbluffad över hur risigt och långsamt dom hanterar denna typ av situationer.

Efter mkt tjat har jag i alla fall nu fått kollinummer och status veddesta.

Förhoppningsvis har jag den snart med andra ord, efter dryga två veckor, vilket iofs kan vara ok, men deras sätt att hantera kunder är inte ok.

Jag har all mailkontakt samt all dokumentation fåra chatten och dylikt sparat, så har förberett mig för att skriva ett långt utlägg om det hela om det nu skulle vara så att kameran dröjer för länge. ;)
 

mac60

Aktiv medlem
Jag beställde från Rajala för 13 dagar sedan och de har fortfarande inte skickat! Första och sista gången jag handlar där. De verkar heller inte bry sig. Och de kallar sig för ProShop. Inte så professionellt. Men Adlibris...ja, det låter konstigt. Och inte imponerande. Har du kontaktat dem? Vet inte om det hjälper, men försöka duger.


Min erfarenhet av Rajala är att dom som var i Malmö ( där jag bor ) var kanonbra. Handlade det mesta där ( dock inte allt och kollade priser på andra ställen med ) och blev alltid nöjd med både vara, pris och bemötande. Fick betala lite mer i affären än vissa näthandlare men det kostar ju att ha personal och butik. Att dom bara utan varning la ner Malmö butiken gör att det skall mycket till för att jag skall handla av dom igen.
Har en bekant som beställt ett objektiv för avhämt i butik . När han skulle hämta detta så ringde han först och får beskedet att dom skickar det med post istället och då frakt såklart, vid frågan varför så var det att Malmöbutiken lagts ner ( han slapp frakten efter lite tjat :) )
Tyvärr så var det ett par gånger som jag hade kontakt med Stockholm och det var inget positivt :)
Så mycket vad det gäller butiker är beroende på personal. Vill själv ha chans att känna på vara innan köp oavsett om man får skicka varan i retur så är det extra jobb som jag vill slippa.

Men som sagt Rajala i Malmö var bra att ha att göra med men dom gånger jag haft med Stockholm.........( kan man inte säga något snällt skall man vara tyst :)
 

ducedo

Aktiv medlem
Likt alla andra så har väl Rajala både nöjda och missnöjda kunder beroende på enskilda beställningar. Nöjda kunder beställer igen och har större acceptans för fel eftersom man gjort rätt tidigare. Missnöjda kunder förblir missnöjda då man byter butik och ventilerar sin ilska på nätet.

För egen del så beställde jag när man körde en rea. Tiden gick men jag tänkte att paketet dyker väl upp vilken dag som helst. Efter två veckor fick jag ett kort mail där det stod att det varit "en prissättning fel" och att jag inte kommer få vad jag beställt. Misstag uppstår men att det ska ta över två veckor för dem att ens upptäcka det känns märkligt. Vanligtvis ger jag butiker en ny chans när priset är mycket lägre än konkurrenterna så att det blir värt eventuella problem men i detta fallet är jag mer tveksam.
 

PMD

Aktiv medlem
För egen del så beställde jag när man körde en rea. Tiden gick men jag tänkte att paketet dyker väl upp vilken dag som helst. Efter två veckor fick jag ett kort mail där det stod att det varit "en prissättning fel" och att jag inte kommer få vad jag beställt. Misstag uppstår men att det ska ta över två veckor för dem att ens upptäcka det känns märkligt. Vanligtvis ger jag butiker en ny chans när priset är mycket lägre än konkurrenterna så att det blir värt eventuella problem men i detta fallet är jag mer tveksam.
Fick du en orderbekräftelse? I så fall har du och säljaren ingått ett avtal, och affären ska genomföras.
Detta såvida du inte insåg att priset var uppenbart felaktigt (dvs radikalt lägre än vad samma vara kostade hos andra säljare).
Om priset var rimligt så kan du stå på dig och hävda att Rajala ska sälja den till dig till överenskommet pris.
 

ducedo

Aktiv medlem
Fick du en orderbekräftelse? I så fall har du och säljaren ingått ett avtal, och affären ska genomföras.
Detta såvida du inte insåg att priset var uppenbart felaktigt (dvs radikalt lägre än vad samma vara kostade hos andra säljare).
Om priset var rimligt så kan du stå på dig och hävda att Rajala ska sälja den till dig till överenskommet pris.
Priset var markant lägre än konkurrenterna. Minns tyvärr inte med hur mycket men man körde någon form av jubileum så jag antog att det var en lockvara. Har själv drivit e-butik så jag har full förståelse över att fel uppstår ibland.

Min kritik handlade mest om att det tog över två veckor för butiken att uppmärksamma och återkoppla ett så "uppenbart" fel. Hur fungerar det t.ex. vid ett garantiärende eller om jag är i omgående behov av det jag beställer?
 

zootallures

Aktiv medlem
Uppdatering: Att skriva här, eller om det var att jag chattade med dem och klistrade in vad jag skrivit här, verkar vara mer effektivt än att bara chatta med dem. Igår fick jag ju ett mail då de bad om ursäkt (upskattas) och nu på morgonen så har de skickat det som de har i lager. Detta sista tycker jag att de skulle ha gjort redan från början, eftersom de uppgav att allt fanns i lager då jag beställde det. Och mitt paket, det första, verkar bara ligga kvar i Veddesta! :) Jag förstår inte varför de skall ha det där, men det handlar ju inte om Rajala. De kan ju inte lastas för detta sista. Men frustrerande förstås att det skall bli ytterligare förseningar för att svenska posten inte delar ut paketet. Avståndet mellan Veddesta och Uppsala(där jag bor) är tydligen 64 km bara! :)
Uppdatering 2: I måndags, 14/12, fick jag allt jag beställt utom en sak. Så det tog dem 17 dagar att leverera vad de lovade skulle ta 3-4 dagar. Och den sista saken är ämnad som en julklapp, så det känns lite extra tråkigt. Gör mig inga förhoppningar om att få den i tid. Så, för att summera det: De saker jag fått har alla varit väl förpackade osv. Inget att klaga på där. Leveranstiden: under all kritik. Men det är deras brist på engagemang och, måste jag nog kalla det, arrogans som förpestat det hela. Att jag har fått lägga ner några timmar med att chatta med dem, skriva mail. Om det var värt det (sparade 2000:)? Nej, det var det inte. Det tog för mkt tid, orsakade stress och frustration, negativitet.
Jag undrar ju hur företaget drivs när ingen tänker tanken på att meddela kunderna som lagt ordrar om att det pågår en strejk inom den finska posten och att detta kommer att drabba kunderna. Kunder som tror att det kommer att ta 3-4 dagar, eftersom det är det som Rajala uppgivit. Hade jag fått denna info i samband med, eller strax efter, köpet så hade jag bara valt en annan affär. Men ingen skugga hade fallit över Rajala, eftersom det är force majeure. De hade t.o.m. fått lite goodwill. Och nu får de bara det motsatta. Och allt hade kunnat undvikas genom att informera.
 

PMD

Aktiv medlem
Min leverans tog 8 dagar (hämtade den hos postombudet igår). 6 dagar om man räknar bort lördag-söndag (men paketspårningen visade aktivitet i söndags).
3-4 dagar, som det skulle ta, tycks snarare vara den tid det tar innan de skickar ett paket.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Cyberfoto är grymt snabba enl mig. Likaså INKCLUB! Beställde en klocka från ett tveksamt företag , men de lev på två dagar. Avbeställ orden om de inte skickat inom två dagar!
Det är ju rena självmordet att inte lev på utsatt tid , så låt företagen smaka på det!
 

Ulf Ohlsson

Medlem
Rajala

Mycket gnäll här tror jag. Jag har handlat av Rajala, Cyberfoto, Fotokungen o.s.v.. Kanske Fotokungen är den som lev. snabbast sett över tid men det har funkat perfekt med de andra med. Aldrig mer än 2 dagar, gäller även Cyber som trots allt finns i Norrland och jag i södra Sverige.
Det är enl. mig klockrena butiker
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Mycket gnäll!

Mycket gnäll här tror jag. Jag har handlat av Rajala, Cyberfoto, Fotokungen o.s.v.. Kanske Fotokungen är den som lev. snabbast sett över tid men det har funkat perfekt med de andra med. Aldrig mer än 2 dagar, gäller även Cyber som trots allt finns i Norrland och jag i södra Sverige.
Det är enl. mig klockrena butiker
Jo, den absoluta katastrofen inträffar när beställningen dröjer några dagar mer än förväntat. Du har troligen väntat ett antal dagar innan du beställt, men när du väl gjort det, så förväntar du dig leverans på studs. Tyvärr är det ju människor inblandade i din leverans och då finns ju risken att saker o ting händer. VAB, sjukdom och annat elände kan ställa till det.
Tänk efter! Finns det inte andra katastrofer att tänka på än en försenad leverans?

OBS! detta gäller inte dig! Det var en generell kommentar om sena leveranser.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker att det är fullt acceptabelt med lång leveranstid om man kan köpa en grunka till lågt pris, men det är tråkigt om den utlovade leveranstiden inte hålls. Det är förvisso ingen katastrof, men det gör nog att man kanske inte prioriterar just den leverantören nästa gång.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Kanske lite om men är det någon mer här som haft problem med cdon? De verkar riktigt sega nu, black Friday verkar ha knäckt dem.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Väntat

Kanske lite om men är det någon mer här som haft problem med cdon? De verkar riktigt sega nu, black Friday verkar ha knäckt dem.
Köper man samtidigt som en massa andra så kan ju order ingången till leverantören mångdubblas över natt. Att mångdubbla leveranskapaciteten lika snabbt är i princip omöjligt.
 

jojbert_

Ny medlem
Mycket gnäll här tror jag. Jag har handlat av Rajala, Cyberfoto, Fotokungen o.s.v.. Kanske Fotokungen är den som lev. snabbast sett över tid men det har funkat perfekt med de andra med. Aldrig mer än 2 dagar, gäller även Cyber som trots allt finns i Norrland och jag i södra Sverige.
Det är enl. mig klockrena butiker
Efter 15 dagar kom min beställning fram, det tycker inte jag är okej när man beställer ifrån Finland. Visst om jag hade fått information om varför och att det skulle dröja då hade jag kunnat avboka eller sansa mig och vänta på leverans, men jag hade vetat att det skulle komma och jag skulle inte känna mig rädd för att bli lurad.
Det är klart det är gnäll, men har jag beställt en vara så vill inte jag vänta mer än jag tycker att det är skäligt. Och visst det kan hända saker som inte säljaren kan rå för det förstår jag med. Men jag tycker att då är det viktigt att man får den informationen som köpare. Och inte som det har varit i mitt fall att jag som skall ringa och behöva efterfråga info. Sen tycker jag att har man valt att gå ut med reaerbjudanden så får man nog se till att man kunna fullgöra sina åtaganden inom rimlig tid, annars är nog risken stor att det slår tillbaka på butiken.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Mycket gnäll här tror jag. Jag har handlat av Rajala, Cyberfoto, Fotokungen o.s.v.. Kanske Fotokungen är den som lev. snabbast sett över tid men det har funkat perfekt med de andra med. Aldrig mer än 2 dagar, gäller även Cyber som trots allt finns i Norrland och jag i södra Sverige.
Det är enl. mig klockrena butiker
Kan bara hålla med. Alla brukar vara duktiga på att leverera snabbt. Har under en kort tid köpt två produkter ifrån Rajala (via finland) och i båda fallen tog det tre dagar till skåne. Cyberfoto skickar dock alltid med lite godis (iofs är de också lite dyrare så det är väl ett personligt val hur högt man värderar godis).
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Jag är väl hyggligt övertygad om att även Rajala levererar det mesta inom ramarna för vad dom själva satt upp som mål, samt inom ramarna för vad gemene man anser acceptabelt, men det är fortfarande avgörande att folk får veta hur en leverantör hanterar problematiska situationer.

Det kan uppfattas som gnäll, men jag tycker det är extremt viktig information, som vägledning för dig som konsument (jag har själv på senare tid börjat söka efter den typ av utlåtanden innan jag väljer butik att inhandla varor i), och som vägledning för Rajala själva, så dom vet vad dom behöver bli bättre på. (vilket jag förutsätter att dom är intresserade av)
 

HannaWallsten

Ny medlem
Kanske lite om men är det någon mer här som haft problem med cdon? De verkar riktigt sega nu, black Friday verkar ha knäckt dem.
Cdon brukar vara riktigt snabba, men jag fick vänta nästan en vecka. Det var för ett par veckor sedan i och för sig. Statusen ändrades lite hur som helst på beställningen på hemsidan och efter att jag fick den ena varan så fick jag ett mail om att den hade skickats (jo tack för infon :) ).

Jag blev inte så upprörd, sånt kan hända. Men hade jag frågat och inte fått något svar så hade jag surnat till p.g.a. dålig service.
 
ANNONS