Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig "färgövergång" på tft

Produkter
(logga in för att koppla)

joelchr

Aktiv medlem
Min skärm ger kantiga fält på färgövergångar (gradient... Heter det så på svenska?), det ser ut som om skärmen inte klarar av att hantera det antalet färger, men allt är rätt inställt. Det är rätt svårt att förklara, men det syns mest på foton på himlen och liknande...

Frågan är hur man löser det? En kompis köpte en ny bärbar dator och hade samma problem... Hon lämnade in den, så gjorde de någonting. Men min skärm är över ett år, så jag tror inte att Dell är så glada på att göra något åt det. Speciellt när det (troligtvis, eftersom att skärmen klarar av det ibland) är datorn det är fel på...

Kontrollera om du har olika visningslägen i skärmen, exempelvis "desktop", "multimedia", "gaming". I så fall kan det hjälpa att ställa om till ett annat läge.

Om du kör med DVI kan du alltid prova en VGA-kabel istället.

Jag kan också uppleva detta, men bara när jag tittar på bilderna i Adobe Bridge eller förhandsgranskar bilderna på annat sätt, men när jag öppnar bilden i PS eller Camera raw så finns inte problemet.

*/ Lasse

Är det bandning ni menar? Jag kan också få det när jag redigerar sönder bilder. Till exempel undervattens bilder där vattnets ton övergår från ljus till mörker.

Om det är det så skulle jag vara mycket intresserad av hur man undviker det...

MVH Daniel Hansson

ANNONS
Götaplatsens Foto