Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig hörnskärpa med Canon EF 28/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag har en EF 28/2.8 och jag får dålig hörnskärpa med den. Är detta något vanligt eller är mitt objektiv defekt?

Lägger in ett par testbilder från scannade dia. Alla bilder är 100% crop som sedan skalats ner till halva storleken.

28mm på bl 5,6, mitten av bild:

Bilagor

• tegelbild-28mm-mitten.jpg
    tegelbild-28mm-mitten.jpg
    30.5 KB · Visningar: 378
Ska 28-105/3,5-4,5 verkligen vara skarpare än 28/2,8?

Färgskillnad och till viss del vinjettering hos 28-105 beror på att det satt ett Skylightfilter på den. Inget filter på 28/2,8

Jag kör med en Minolta Scan Dual IV och scannar på högsta upplösning 3200 dpi. Jag anser bilderna bli hyfsat skarpa när jag kör med t.ex EF 50mm/1.8. Det krävs ju såklart lite Unsharp Mask.

Har inte kört någon skärpning alls på ovanstående bilder. Det kan även finnas viss rörelseoskärpa eftersom jag inte använda stativ på de första bilderna. Det är dock suddigheten längst ut i hörnet som stör mig.

Här en en med 50mm/1.8 vid bländare 4. Mittenutsnitt.
Har lagt på Unsharp Mask 115%, radie 0,9 och tröskel 1.

Bilagor

• tegelbild-50mm-mitten.jpg
    tegelbild-50mm-mitten.jpg
    43.7 KB · Visningar: 282
Här en 100% crop med den fasta 50:an. Samma USM som ovan. Även denna på frihand (1/125s).

Bilagor

• tegelbild-50mm-mitten-100-p.jpg
    tegelbild-50mm-mitten-100-p.jpg
    39.1 KB · Visningar: 282
Tog ett par bilder på ett torg med stativ och bländare 16. Då var hörnsuddet borta. Dock blir det ju inte direkt knivskarpt vid bländare 16. Syns mest på små detaljer som blommor och sånt.

Kantutsnitt 100% crop, 28mm bl 16:

Bilagor

• torgbild-28mm-kant.jpg
    torgbild-28mm-kant.jpg
    33.8 KB · Visningar: 264
Martin F skrev:
Angående objektiv så vill jag ha 28mm eller vidare, så 35/2.0 går tyvärr bort.

Tittade på 28:an (både 2.8 o 1.8) jag med innan jag bestämde mig för 35/2.0 men de föll bort pga skärpan och linje återgivning bl.a.
Använder dock mitt objektiv som normal på en digital med 1,6x crop.

Suck, blir väl till att spara ihop till en 17-40/4L antar jag. Finns ju begagnade för runt 5-6000.

Någon som har fullupplösningsbilder med detta objektiv (fullformat)? Måste ju kolla kantskärpan :)

Eh, stopp här nu, det är ju inget reproobjektiv och motivet är ju platt så det SKA bli suddigt i hörnen eftersom dom är längre bort.

Eller är det suddigt även om du fokuserar om?

Ola: sitter här och skäms lite nu. Har kollat runt på lite fler bilder och inser att det genomgående är bilder med större bländaröppning som uppvisar detta. Precis som du säger. Om jag står 2-3m framför en plan yta är det klart att jag får kantoskärpa vid bländare 5,6. Avståndet till hörnen är ju betydligt längre.

Som synes på bilderna med bländare 16 så vinner ju 28/2.8 över 28-105 vad gäller kantskärpan.

Är dock fortfarande sugen på en 17-40 för mer vidvinkel. Har en Tokina 19-35, men den är inte riktigt i 17-40:ans klass antar jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto