Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Ser ni båda näsborrarna på denna bild? På min skärm hemma ser jag bara den vänstra, resten är ett svart hål. Hur jag än justerar kontrast och ljusstyrka kan jag inte se allt som bör framträda.

På min jobbdator (med ny skärm) ser det bra ut.

Är min hemmaskärm redo för soptippen? Den är trots allt bara tre år (Dell 1705).

Bilagor

• nos.jpg
    nos.jpg
    5.6 KB · Visningar: 423
Jajamän 2 näsborrar :)

Låter som om det är dags för en ny...3 år är en lång tid...

Gip skrev:
Jajamän 2 näsborrar :)

Låter som om det är dags för en ny...3 år är en lång tid...

Skall jag leta efter en skärm med hög kontrast eller hög ljusstyrka (om man måste välja) för att få bilder som denna att se korrekta ut? Är sugen på en EIZO FLEXSCAN S1910 men den har ju lite låg ljusstyrka (280 cd/m²). Eller?

scrappy skrev:
Skall jag leta efter en skärm med hög kontrast eller hög ljusstyrka (om man måste välja) för att få bilder som denna att se korrekta ut? Är sugen på en EIZO FLEXSCAN S1910 men den har ju lite låg ljusstyrka (280 cd/m²). Eller?

Har en EIZO 768, med ca: 250cd/m² och en Apple Cinema med 270cd/m² som jag tokgillar.

Och ingen av dem kör jag med full ljusstyrka... trots att jag brukar öka på "lite" efter kalibreringen.

Man vill ju inte sitta med solkräm eller svetsskärm framför skärmen. Däremot börjar man snabbt älska wideskärmarna, om man börjar använda dom...

Sedan vilken som är bättre än en annan, måste väl vara lite individuellt. Våra sinnen ger väl oss lite olika upplevelser.

Beror på kalibreringsprogrammet kanske. jag använde Eye-One Match 2 och en gretag macbeth monitor. i advanceläget och min skärm blev ljusare efteråt.. ingen aning hur det funkar med andra kalibrerare såsom Spyder etc.

Jag ser inte stor skillnad mellan 95 och 100. Var tvungen att titta riktigt noga för att se skillnad.
Har en Samsung Syncmaster 710n, högst 2 år gammal.:S

ANNONS
Götaplatsens Foto