Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Dålig skärpa med canon 28-105?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag köpte en Eos 30 med Canon 28-105 USM för ca 2 månader sedan. Efter att ha fotat ca 15 rullar så tycker jag att skärpan i kanterna är kass samt att upplösningen är dålig?? Är det fel på linsen eller är jag bara dålig på att fota?
Jag har testat olika sorters film(ISO samt märke)Fuji och Agfa, olika framkallning, med och utan stativ, samt olika bländare och tider och ständigt samma dåliga skärpa.Vad gör jag för fel eller är det bara en dålig optik?

///Mats

Har du kört på största bländaren är kantskärpan inte perfekt. Om den är dålig på bländare 8 eller 11 är objektivet defekt (om skärpan i mitten är OK). Objektivet har inte dålig upplösning.

Gör ett ordentligt test:
Sätt kameran på stativ, välj bländarförval, låt kameran fokusera på ett lämpligt motiv (där du kan luppa skärpan i mitten och på kanterna). Använd högupplösande diafilm, t ex Fuji Provia 100F. Gör en serie exponeringar från största bländaren. Byt brännvidd, upprepa. Kolla den framkallade filmen med en bra lupp.

Jag har en sådan lins mn adrig märkt något sådant! Skärpan är i stort sett i klass med objektiven i "L" serien förutom att färgerna inte blir lika klara med lågbudget varianterna!

Har en 28-105 till min EOS 5 och är kanon nöjd med reultatet..

Men i detta forumet har det innan funnits dem som har klagat på gluggen... Så det kan ju finnas måndagsex...

skärpan har jag inga problem med.
därimot flares och distrotion men det är en annan historia.

ANNONS
Götaplatsens Foto