Annons

Dålig stil II

Produkter
(logga in för att koppla)

Topo

Avslutat medlemskap
jag tycker att man ska se photoshop som ett fotografiskt verktyg som vilket annat (filter, val av film, blixt, objektiv eller något av alla andra delar).

Fotografi är för mej en konstnärlig gren och då ska man även ha konstnärlig frihet att göra precis vad man vill med sin bild!
 

starnut

Aktiv medlem
hmm..

Jag tycker också att det är sälva bilden som man tar med kameran (utan att dona med den i phs) som är mest intressant! det är ju det som är det roliga, att försöka ta skitfina bilder, att ta en bild för att sen redigera den i phs är ju inte lika skoj!
Dock vill jag säga till alla de som påstår att det bara är att klippa o klistra i photoshop så att det blir jättesnyggt har helt fel! Photoshop är ett proffs program som man inte lär sig i första taget!..prova själv, så får ni se!

Men sen kan man ju göra snygga sammanslagningar o så i photoshop av bilder,tona ihop dem o lägga till text osv, det har jag ingenting emot...
 

jonek

Medlem
>Bilder gjorda (läs "väldigt manipulerade") i
>datorn är enligt min åsikt inte att kallas för
>foto längre.
Vadå "gjorda" i datorn? Förstår ingenting. Det är som att säga att traditionell framkallning gör att bildern är "gjorda" i framkallningsmaskinen.

>Ett foto för mig är ngt man åstakommit med
>kamera, film, negativ samt framkallning.
"En bil för mig är något man vevar igång med en vev under främre nummerplåten". Du får givetvis tycka så men själv tycker jag inte så.

>Foto för mig är och förblir ett hantverk, som
>ska utföras med tradiotionella medel, dvs
>kamera, film samt framkallning/förstoring.
Ja ha, säger jag. Jag blir helt stum. Jag tycker också det är ett hantverk.

>Datormanipulerade bilder, eller bilder tagna med
>digitalkamera kan vara både kvalitetsmässigt
>samt tekniskt sett lika bra som en tradiotionell
>papperskopia.
Ok, du verkar tycka att bilder som är manipulerade och bilder tagna med digitalkamera är ungefär samma sak...

>Men min syn på det hela är att när man blandar
>in datorer i det hela och börjar manipulera och
>förbättre förstör man det som jag vill kalla
>för "fotografiskt kunnande".
"blandar in datorer"... Det fotografiska kunnandet sittar förstås inte där. nu skrattar jag högt.

>En man har studerat fotografi hela sitt liv för
>att lära sig gråzoner, ljusinfall och andra
>saker som inverkar på en bild.
>Detta som han lärt sig har sedan gått i arv i
>flera genrationer, och de personer som fått
>tagit del av detta har lärt sig mer och mer, och
>kommit närmare fulländad kunskap för varje år
>som går.
Är det bra att man jobbat, kanske, med orationella tekniker genom åren? År det i tekniken som det fotografiksa kunnandet sitter? Varför denna rädsla för nya tekniker?? Jag tolkar det bara på ett sätt: man är rädd för att man framför allt är duktig på en viss teknik och inte på "det fotografiska kunnandet"

>...men jag törs UTAN att tveka påstå att det som
>tagit de andra peronerna flera generationer av
>erfarenhet att åstakomma tar på sin höjd ett år
>för personen med datorn att åstakomma.
och???? Självklart kan nya tekniker var rationellare än gamla. Och vad är problemet med det???? Sitter det fotografiska kunnandet i det???
 

Hampus

Aktiv medlem
Är "Monsters Inc." och "Antz" fotografiskt bra filmer? Var går gränsen för att något inte längre är foto?
 

KGS

Aktiv medlem
Kul gammal diskussion... syns att det inte händer mycket nytt under kjolen! Tycker det är precis samma argument som stöts o blöts idag...
 
ANNONS