Annons

Dåliga bilder med 18-70 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Fryczek

Medlem
Hej!1 fick hem min D80 med ett 18-70 objektiv (kit)för en vecka sedan.Nu är det så att jag tycker bilderna blir dåliga, grötiga och oftast utan skärpa. Det är inte ens skärpa där kameran fokuserar. Har även ett sigma 70-300 som gör vissa bilder grötiga också. Det är oftast bilder med mycket grönt i som blir dåliga. Överlag så tycker jag att sigmat presterar bättre. Jag lägger upp två bilder så kanske det finns någon som kan hjälpa mig.
den första bilden är tagen med sigmat!
MVH Fredrik

Bilagor

• dsc_0199 copy.jpg
    dsc_0199 copy.jpg
    85.5 KB · Visningar: 997
Nu vet jag inte hur jag ska göra för att lägga in större bilder. men om det är någon som vill se fler så kan jag mejla.

den andra bilden är tagen med 18-70!

Bilagor

• dsc_0018 copy.jpg
    dsc_0018 copy.jpg
    78.1 KB · Visningar: 1,001
Vad jämför du med när du säger att det inte är bra? Din Ixus? Andra bilder här på fotosidan? Något annat?

Per.

Det ligger ett filter i digitalkameror vars baksida är att bilderna bli lite mjukare. Man måste "trycka till" skärpan i efterhand även om de är korrekt fokuserade. Kan det vara detta?

Fotar du i jpg kan du testa inställningarna i kameran; det går säkert att begära extra skärpa direkt där. Själv plåtar jag enbart i raw och fixar skärpan i efterhand i Elements med oskarp mask.

Nu menar jag inte att man kan fixa bilder som är ur fokus skarpa i efterhand.

Naturligtvis kan det vara nåt knas också, men felsökning måste börja nånstans :)

Ja dels jämför jag med min gamla ixus och det är inte smickrande ungefär jämt skägg på många bilder. Detta gäller mitt 18-70 objektiv. Jag jämför även med bilder tagna med mitt 70-300 och ett annat gammalt kitobjektiv. Tycker att de båda blir skarpare än 18-70. Jag ska fixa ett utsnitt i 100% och lägga in.

Hej igen. jag har testat att öka skärpan till +1 i kameran, haft den på auto och även stängt av skärpehanteringen i kameran. Tycker att jag får samma resultat.

hej

misstänker du kameran eller objektivets skärpa gör en fokustest:
Lägg en tumstock eller linjal i 45 grader (så du ser skalan), fokucera mitt på, då ser du var skärpan hamnar. Prova gärna olika zoom o olika bländare, max, min o bländare 8.

Men ofta upplever man systemkamror som mindre bra o skarpa för man fått en dimension till att hålla reda på, nämnligen skärpedjupet, på kompakter är det ofta oändligt och nu måste man plötsligt kontrollera det, dvs det blir känsligt för bländarvärdet i förhållande till brännvidden, ju mer zoom, ju större påverkan har bländaren.

En annan effekt är också att de små kamrorna har rätt aggresiv skärpning i kameran medan systemkameran ofta överlåter det till efterberabetningen. Samma med färgmättnad och kontrast, en kontrastökning i dina första bilder skulle nog skapa mindre grötighet.

Roine

Tackar för tipset ska testa med en linjal. Med 45 grader menar du då vinkeln mot golvet eller ska linjalen gå på diagonalen i sökaren?

från dig, dvs nedreänden närmast dig så den bildar ett djup, vi vill ju veta om den fokucerar för tidigt eller sent, dvs blir 50cm märket skarpt eller 48 eller 55 cm om den är en meter

DVS du skall se stora delar i sökaren, ex minst 1 dm före o efter det du fokucerat på.

glöm inte att du skall enbart använda mittre fokuspunkten så kameran inte väljer, då väljer den ju den nedre och närmaste

Roine

Hej igen.

har nu genomfört ett litet fototest på ett måttband hållet i 45 graders vinkel. Fick höra av en kompis att jag skulle fota från närgränsen så nu blir det till att göra om. Kommer att posta lite bilder här sen så kan ni experter komma med sanningen :)

MVH

Fredrik

Jag har en D70s och fick också usla bilder i början jämfört med analoga systemkameror. Jag gick in i optimera bild och valde bildskärpning +2, färgläge IIIa. Sedan väljer jag aktivt kontrastomfång i kameran på samma funktion: optimera bild. Oftast räcker det med -1 (-2, starkt solsken) i kontrast; högre så blir oftast bilderna utfrätta. Med detta så slipper man jobba så mycket i Photoshop eller andra liknande program.//T

har skickat tillbaka objektivet och hoppas att jag hinner få ett nytt innan jag pyser till Kenya. Sticker den 7 juni. Har fotat på en tumstock och jag tycker att objektivet bakåtfokuserade. Skriver här när jag har fått hem ett nytt eller lagat objektiv. Tack alla för hjälpen!!

Ha det bra

MVH

Fredrik

Har själv varit med om liknande, men då med ett Sigma 28-70mm 2,8 som någon krängde på Tradera.

Emellertid lyckades jag häva köpet då bilderna ena stunden blev korrekt exponerade, för att nästa bli delvis utbrända för trådskaparen.

Hej igen!

Har nu fått hem ett nytt 18-70 objektiv och jäkla vilken skillnad. Nu lever bilderna upp till mina förväntningar. 99 ggr av 100 hamnar fokus där jag vill ha det. Får skylla på mitt eget handhavande då det inte blir som det ska. Riktigtskönt att det har löst sig. En eloge till Scandinavian photo som åtgärdade problemet fort. Nu ska här fotas lejon och annat vilt i Afrika om en vecka :)

Ha det gott

MVH

Fredde

ANNONS
Götaplatsens Foto