Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dåligare bilder i bildspel
- Trådstartare The Champ
- Start datum
The Champ
Aktiv medlem
Det är väl så att när man visar bilderna i ett större format så kanske brister i bildens uppbyggnad framträder mera och i ett bildspel spelar ju varje bild en större roll än vid plockande i en bildkatalog.
//Bosse
Men man bestämmer ju hur stora bilderna skall vara sätter "rätt" storlek så dom blir inte större....
mannbro
Aktiv medlem
Är den någon mer än jag som tycker att bilderna blir sämre när man lägger dom i bildspel typ porta eller liknande eller har ni något tips på bra bildspel som inte försämrar bilden...
Mvh
Owe
Antar att du med din fråga menar den tekniska kvaliteten i bildspelet. Ett tips är att använda ett bildspel med fasta bildvisningsdimensioner och sedan importerar med rätt storlek. Annars måste bildspelsmjukvaran skala (och komprimera) om bilderna och det görs inte alltid på ett optimalt sätt.
Jag har iofs bara gjort ett bildspel, då använde jag demoversionen av Soundslides utan att manuellt skala bilderna till rätt format och jag tycker inte att kvalitetsförlusten är speciellt märkbar. Visst, kontrollen över skärpan försvinner lite, men med tillräckligt bra/intressanta/starka bilder innehållsmässigt så blir den lilla kvalitetsförsämring som bildspelsmjukvaran orsakar ändå sekundär. Jag har fått mycket feedback (både positivt och negativt) på mitt bildspel, men den tekniska presentationskvaliteten på bilderna i bildspelet är det i alla fall ingen som klagat på
Bildspelet finns, om du är intresserad, här:
http://www.pripyat.nu/pripyat-slideshow-slideshow_photos_of_chernobyl_pripyat_ghost_town.htm
The Champ
Aktiv medlem
Antar att du med din fråga menar den tekniska kvaliteten i bildspelet. Ett tips är att använda ett bildspel med fasta bildvisningsdimensioner och sedan importerar med rätt storlek. Annars måste bildspelsmjukvaran skala (och komprimera) om bilderna och det görs inte alltid på ett optimalt sätt.
Jag har iofs bara gjort ett bildspel, då använde jag demoversionen av Soundslides utan att manuellt skala bilderna till rätt format och jag tycker inte att kvalitetsförlusten är speciellt märkbar. Visst, kontrollen över skärpan försvinner lite, men med tillräckligt bra/intressanta/starka bilder innehållsmässigt så blir den lilla kvalitetsförsämring som bildspelsmjukvaran orsakar ändå sekundär. Jag har fått mycket feedback (både positivt och negativt) på mitt bildspel, men den tekniska presentationskvaliteten på bilderna i bildspelet är det i alla fall ingen som klagat på
http://www.pripyat.nu/pripyat-slideshow-slideshow_photos_of_chernobyl_pripyat_ghost_town.htm
Tycker det ser bra ut ....kollar själv runt för att hitta nått bra...
mannbro
Aktiv medlem
Tycker det ser bra ut ....kollar själv runt för att hitta nått bra...
Här kan du hitta soundslides: http://soundslides.com/
erro.se
Aktiv medlem
Är den någon mer än jag som tycker att bilderna blir sämre när man lägger dom i bildspel typ porta eller liknande eller har ni något tips på bra bildspel som inte försämrar bilden...
Mvh
Owe
Hur menar du "bildspel" och "Porta"? Porta är en bildvisare, inte ett bildspel. Med Porta anger du vilken storlek bilderna ska ha som max, och så länge du har ett tillräckligt stort webfönster så visas bilderna i den storleken. Minskar du fönstret så skalar Porta om bilderna och då kan det förstås bli en förändring, även om jag tycker Porta gör ett hyfsat jobb.
Se min sida här t.ex:
http://erro.se/traces/Gamla_riksarkivet/album/
Bilderna är max 640 pixel breda eller höga, även om man tittar på dem med en maximerad 30"-skärm. Minskar man ner fönstret så börjar bilderna till slut skalas ner, men jag tycker aldrig de ser direkt dåliga ut.
molusk
Aktiv medlem
När jag klickar på länken får jag upp en bild med gamla riksdagshuset, men sen är det stopp hur jag än klickar.Se min sida här t.ex:
http://erro.se/traces/Gamla_riksarkivet/album/
//Bosse
erro.se
Aktiv medlem
När jag klickar på länken får jag upp en bild med gamla riksdagshuset, men sen är det stopp hur jag än klickar.
//Bosse
Nu var det iofs storleken jag tänkte visa...
Men vill du bläddra vidare så kan du klicka åp tumnaglarna, använda piltangenterna, scrolla med musen, klicka på stora bildens högra sida... Om du nu ser Flash-varianten. Om du ser HTML-varianten så borde du få alla tumnaglar i en kolumn till vänster.
molusk
Aktiv medlem
Jag kör Mozilla Firefox och jag får upp en horisontell rad med tumnaglar till vänster, men sen kan jag inte göra något mer.Men vill du bläddra vidare så kan du klicka åp tumnaglarna, använda piltangenterna, scrolla med musen, klicka på stora bildens högra sida... Om du nu ser Flash-varianten. Om du ser HTML-varianten så borde du få alla tumnaglar i en kolumn till vänster.
Nu startade jag IE och då funkar det!
//Bosse
erro.se
Aktiv medlem
Jag kör Mozilla Firefox och jag får upp en horisontell rad med tumnaglar till vänster, men sen kan jag inte göra något mer.
Nu startade jag IE och då funkar det!
//Bosse
Hmmm.. jag kör både Firefox och IE och det fungera lika i båda för mig. Nåja...
bjorn a
Aktiv medlem
vad gäller med musik på sånna spel
vad säger lagen om att lägga in musik på sånna bild spel får man göra det hur som hellst ...
vad säger lagen om att lägga in musik på sånna bild spel får man göra det hur som hellst ...
mannbro
Aktiv medlem
Nej, man måste naturligtvis ha upphovsrättsmannens tillstånd på ett eller annat sätt om man inte själv skrivit och framför musiken.