Annons

Dåligt med gula och orangefärger i min Lapptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Såsa

Aktiv medlem
I min lapptop acer Travel Mate 540 så får jag inte fram de gula och orange färgtonerna alls mycket mot vad jag får fram i den stationära datorn,vet inte om det går att göra något åt det? Har nu funderat på att skaffa en TFT-skärm till den stationära datorn (Har problem med ansträngda ögon när jag sitter mycket vid CRT-skärmen,vet inte om det blir bättre med TFT )Jag funderar nu om det är problem med dom gulaktiga färgerna även i en 19" TFT-skärm

Du har väl ändrat från 60Hz som det oftast brukar vara som standard på CRT-skärmar?
Runt en 75-85Hz brukar de flesta tycka att det känns bra, för lite så kan man se att det flimrar en aning plus att man får ont i huvudet/ögonen och har man för hög Hz blir bilden för skarp istället och medför samma problem som vid för låg Hz.

Detta var ju iofs. inte något svar på din fråga. :)

Min Laptop (HP någonting) har också bedrövliga färger runt gult & orange, eller snarare Gult => orange, orange => mörkare orange.
Till bildbearbetning har jag en 17" TFT, den är visserligen okalibrerad, men jag skulle alrdig kunna tänka mig att byta tillbaka till CRT.

Tackar för delsvar

Tack båda 2, jag har ställt om till 75Hz nu,den stod på 60Hz som du skrev,får se om det kan hjälpa något men troligen får det nog bli en 19" TFT snart. Tittat lite på en Samsung SyncMaster 920T som har en skärm som är ledad på 2 ställen (bra)+inbyggda högtalare.

ANNONS
Götaplatsens Foto