Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ohjälpliga problem med Epson R3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack för info Stefan!
Får väl se hur viktig jag tycker preview är. Jag kan kanske leva utan det om bara resultatet blir bra. Ska bli intressant att se hur stor skillnad det är mellan de olika sätten att printa S/V.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har testat Advanced B & W utskrifter med bara drivrutinen från Lightroom. Det finns faktiskt en preview som man kan styra från drivrutinen men den tycker jag inte är mycket värd. Har aldrig riktigt gillat Adobes preview renderingar rent generellt i Lightroom heller så jag bryr mig nog inte om några previews överhuvudtaget framöver.

"Neutral" blev för varm i förhållande till min skärmkalibrering så jag valde "Kall" istället och då såg det riktigt hyfsat ut när jag kollade med dagsljuslampan. Jag får nog vara rätt nöjd med resultatet nu. Ska testa med matt papper också vid senare tillfälle.

Tack så mycket för tipsen! De har varit värdefulla.
 

Triolus

Ny medlem
Jag har sedan några månader problem med bläckplumpar på utskrifterna från min Epson R3000. Dessutom bandar utskrifterna ofta och tvingar fram rengöring av skrivhuvudet alltför ofta, ibland efter bara en eller två utskrifter. Och det är sedan fr.a. efter just en rengöring som plumparna kommer. Det är som om överskottsbläck från rengöringen inte torkas bort ordentligt, utan hamnar på papperet i stället. Det blir dyrt, både för extra bläck och papper.

mvh / Martin
Jeg har en fire år gammel R3000, og for et år siden oppsto samme feil som på din. Brede striper av svart blekk fra kanten av papiret og et stykke inn over bildet. Vi har 5 år reklamasjonsfrist her, og printeren ble sendt til reparasjon. For tre måneder siden oppsto samme feil, og denne gangen ble skriverhodet - skrivhuvudet - byttet ut kostnadsfritt. Det er tydelig at dette er et problem man kjenner til. På nettsiden Foto.no er det flere som beskriver samme feil. Er det noen som vet om den nye Epson-printeren P600 har samme teknologi?

Vennlig hilsen
Stephan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inga problem med SC-P600

Jag har nu haft min Epson SC-P600 ett bra tag nu och är mycket nöjd med den hittills både när det gäller utskrifternas kvalitet och driftsäkerheten. Apropå skrivhuvudproblemen med R3000 så har jag inte kunnat använda min skrivare på kanske 3-4 månader då annat helt flyttat mitt fokus från printing men nu skulle jag köra igång igen....och befarade det värsta.

Jag körde ut en nozzle check sheet som var överraskande bra då bara den ljusaste grå färgen visade upp ett inte helt perfekt test. Efter en clean-körning så var allt topp igen. Så jag känner mig ganska trygg med skrivhuvudet i den här skrivaren. Så för er som haft usla erfarenheter av R3000-huvudena så verkar det som om Epson gjort vad de kan för att lösa de problemen åtminstone i uppföljaren.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Jag har haft min R3000 i snart två år och den fungerar hur bra som helst. Ännu, kanske man ska tillägga för många verkar ha problem. Jag använde den senast i går med perfekt resultat. Då hade den stått overksam i två veckor. Visst får man köra igenom rengöringsprogrammet emellanåt, men det ser jag som vanligt underhåll. Utskrifterna på Epsons och Hahnemühles bomullspapper blir fantastiskt fina. Skrivaren får inte placeras varmt, t ex intill ett element. Jag har min placerad så svalt det går i mitt arbetsrum. Har en hink med vatten i rummet också för att få upp luftfuktigheten.
För mig, just nu, är det största problemet de relativt små bläckpatronerna. Jag skriver ut en hel del A3+ och då går det åt bläck. Om skrivaren börjar få problem är nog P800, med sina större bläckpatroner, intressantast för mig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hoppas du får många år till med din R3000. Det är ju inga tvivel om att den annars ger fina utskrifter den med. Jag var på vippen att köpa en själv.

Min gamla R1800 hade jag i 7år innan den kroknade (skrivhuvudet där också förstås). De flesta som haft problem med R3000 verkar ha fått det efter ett par år. SC-P600 har ju bara ett år på nacken så vi får väl se efter några år innan vi ropar hej för högt. Hur man använder skrivarna spelar nog väldigt stor roll också.
 

Wreckdiver

Aktiv medlem
För ett par veckor sedan så började min R3000 att spilla svart bläck i pölar på utskrifterna och jag har nog lagt ner minst ett par tusen kronor i nya bläckpatroner och papper för att kanske få ut en handfull utskrifter som klarat sig utan spillbläck. Gissa vad sambon tycker om det...

Har mailat till Epson om detta men de har inte ens besvarat mitt mail vilket får mig att kraftigt ifrågasätta deras policy gällande detta, för det är verkligen ett erkänt problem, bara att göra en snabb slagning på Google så får man massor med träffar angående detta. Att betala 4000-6000kr för att få skrivaren lagad finns inte på världskartan, det är ett designfel och då får de ta sitt ansvar.

Vad kan man göra? Mitt förtroende för Epson är kört i botten och jag kikar nu på Canon Pro-10s istället...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bedrövligt är väl knappast en överdrift.
De kan ju inte fortsätta sticka huvudet i sanden tycker man.
De borde åtminstone bjussa på ett nytt skrivhuvud gratis - ett de korrigerat från dessa problem.
Att de inte fattar att detta är första klassens "bad will" och vad det kommer kosta dem i andra änden i minskad nyförsäljning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Inte blir man imponerad av Epsons kundvård. Sedan jag rapporterade att min R3000 brakat ihop och spenderat några timmar med att prata med olika personer inom Epson så har jag inte hört ett ljud från dem.
Detta trots att jag blivit lovad ett svar.
Dåligt är ett för milt uttryck för deras agerande.
 

Wreckdiver

Aktiv medlem
Bedrövligt är väl knappast en överdrift.
De kan ju inte fortsätta sticka huvudet i sanden tycker man.
De borde åtminstone bjussa på ett nytt skrivhuvud gratis - ett de korrigerat från dessa problem.
Att de inte fattar att detta är första klassens "bad will" och vad det kommer kosta dem i andra änden i minskad nyförsäljning.
Jag kan ju säga att jag kommer ju inte promota Epson hädanefter, min sambo bara skrattade över det hela, hon har själv råkat ut för Epsons ovilja att hjälpa till då en multimaskin från dem vägrade att göra någonting då den sa att en patron var slut, trots att det satt en splitter ny originalpatron i den. Kunde inte kopiera, scanna, skriva ut, ingenting. Epson bara ryckte på axlarna åt problemet då den precis hade gått över garantin och sa bara att hon fick skicka in den för konstnadsförslag.

Nej Epson, gör om och gör rätt!
 
ANNONS