Annons

"Död" pixel

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Jag har på samtliga natt/kvällsfoton en "död" pixel i kameran. Den lyser vitt på alla bilder i mörkt ljus. Det är en Canon 5D mk II.

Det stör inte speciellt, då rawkonverteraren eliminerar den lilla pricken. Men tja, kan det bli "värre"? Skall jag lämna in den, eller leva med det?

Jag har på samtliga natt/kvällsfoton en "död" pixel i kameran. Den lyser vitt på alla bilder i mörkt ljus. Det är en Canon 5D mk II.

Det stör inte speciellt, då rawkonverteraren eliminerar den lilla pricken. Men tja, kan det bli "värre"? Skall jag lämna in den, eller leva med det?
http://stilbild.nu/fotograf/2009/09/heta-pixlar-och-hur-du-gor-dig-av-med-dem/

Eftersom du enbart har det om natten vid längre slutartider kan du slå på brusreducering för långa slutartider som är till för just ditt problem.

När du aktiverar sensorrengöring manuellt görs även en automatisk bortmappning av heta pixlar (pixlar som lyser, döda pixlar är svarta). Tänk på att du måste ha "värmt upp" sensorn för att de heta pixlarna skall framträda.

Sådärja. Tack för hjälpen. Efter manuell sensorrengöring så är den heta pixeln borta.

Efter man uppdaterat firmware så kommer de tillbaka ibland, men bara att göra om processen så försvinner de åter...

ANNONS
Götaplatsens Foto