Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Död pixel

Produkter
(logga in för att koppla)

triss

Aktiv medlem
Har upptäckt att jag har en pixel på CCD´n på min Nikon Coolpix 885, det är ju garanti kvar som tur är. Men hur vanligt är det att pixlarna går sönder på bildsensorn? Är det någon annan som råkat ut för samma sak?
Ska ringa Scandinavian Photo imorgon och se vad dom säger.

triss skrev:
Är det någon annan som råkat ut för samma sak?

Förmodligen fler än de som inte råkat ut för det.

Det finns tre varianter av "skadade" pixlar. Hot pixels, stucked pixels & dead pixels.

Jag har på alla mina digitalkameror till & från haft nån eller några gröna pixlar, dom har dock kommit & gått & har aldrig varit något problem.

Om du tycker att din är ett problem så ska du dock åberopa garantin...

Hej!
Tycker mig se dessa grön/blåa punkter ibland också, har fått för mig att när jag formaterat om kortet så försvinner de dom.
Ha det gott/ Svahn

Tar de verkligen in en kamera för garantirep om det bara är en enda död pixel? Min G5:a har en pixel som alltid blir gråvit. Den sitter på samma ställe varje gång, så den borde vara död. Lite irriterande att retuschera bort den varje gång man ska dra ut en förstoring :-(

Ringde Nikon i Stockholm idag och de sa att jag skulle skicka upp kameran så skulle de fixa till det på en gång. Verkade inte vara några problem alls, väldigt service vänliga.
Men vi får väl se, ska skicka kameran på måndag, hoppas att det går lika smidigt som de sa på telefon och att de fixar till allt så att de inte ändrar på sig i efterhand.

Hmm, kanske borde ringa Canon då. Vart vänder man sig? Kameran är köpt via Technikdirekt.

Martin F skrev:
Tar de verkligen in en kamera för garantirep om det bara är en enda död pixel?

Jo, det brukar dom göra. Man ska dock inte vara så säker på att kameran är fri från döda, stucked eller hot pixels när man får tillbaks den.

Min gamla Olympus som jag skickade in en gång led av några gröna pixlar så jag skickade in den, när jag fick tillbaks den så var problempixlarna borta men andra hade tillkommit. Jag upptäckte dock att dessa kom & gick.

Om problemet stör, skicka in. Om man inte har några störande pixlar så ska man inte sätta på objektivlocket & söka, förmodligen så hittar man nåt & den digitala hypokondrin är ett faktum...

/Larsa, som varit drabbad....

ANNONS
Götaplatsens Foto