Annons

D100 i handen!

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag har precis fått min D100!
Batteriet är på laddning!
Första intrycket är att kameran känns lite liten, men men...

Jag återkommer när jag har något mer konkret att visa!

adam

Jag hade beställt av Scandinavianphoto, men i dagsläget står jag som 15 i kö. Har inte den tiden, så jag ringde runt, Molanders, Yfo mfl.
De hade ett ex kvar hos Kameradoktorn, det fick jag i morse!

Batteriet laddar fortfarande...Jag väntar med högspänning...

Ah, det ser ju bra ut!

jag väntar fortfarande på laddningen...

Sedan ska jag väl försöka uträtta lite jobb idag oxo, får nog fört börja pilla på kemeran när jag kommer hem...
Smyläser manualen på lunchen...ssshh...

Kameradoktorn? Dom är väl snordyra på D100an?
Själv betalar jag 25000kr för kamera plus MB-D100 :)
Fast den kommer inte förrän i slutet av september... :(

Ja, det kanske var dyrt?
D100 ink Li-Ion batteri/laddare 22800:-
Extra batteri EN-EL3 520:-
Nikon Capture 3 1680:-
SanDisk CompactFlash Ultra 256MB 2100:-
-----------"--------"---------- 2100:-

+ moms/frakt 36642:-

Till saken hör att jag har en del jobb from nästa vecka, som jag inte fått om jag inte kunnat lev. snabbt och digitalt.
Jag kan inte vänta en månad eller två...

Hej

Kameran är ju ytterst prisvärd jämfört med Canon D60.

Lycka till och kom med rapporter.

Hur efterbehandlar man, tex konvertering osv?

Roine

Jag har bara hunnit till sidan 97 i manualen, den fysiska, och smygläser den när ingen ser mig.
Hoppas kunna smussla in den i Drome City till helgen och testa den där.
Jag avlägger en rapport när jag känner att jag behärskar den till fullo!

NiklasF5 skrev:
Kameradoktorn? Dom är väl snordyra på D100an?
Själv betalar jag 25000kr för kamera plus MB-D100 :)
Fast den kommer inte förrän i slutet av september... :(

Känner för att debattera idag så jag får väl publicera min spontana tanke: Vem vet vad D-100 kostar hos fotohandeln i slutet på september.. efter PhotoKina..

Fast poängen ligger ju hos "picture.this".. för frågan är väl mest hur mycket han drar in på att kunna använda kameran i en och en halv månad..

Håkan Mossberg
Kameradoktorn AB

hmoss skrev:
Känner för att debattera idag så jag får väl publicera min spontana tanke: Vem vet vad D-100 kostar hos fotohandeln i slutet på september.. efter PhotoKina..
Tvivlar på att Nikon skulle komma med något som skulle konkurera med sin D100. D1X skulle jag däremot inte köpa idag.

Det gör jag också, men jag ville understryka min uppfattning att ett lågt pris till "priset" av en så lång leveranstid är en märklig jämförelse, eftersom det är så individuellt vilket man sätter störst värde på, pris eller tillgänglighet.

Att utvecklingen går så snabbt som den gör just kring digitala kameror tycker jag gör denna aspekt ännu starkare..

Dessutom är det inte bara Nikon som visar nyheter på Photokina, och styr prissättningen heller för övrigt.. eller hur?

hmoss skrev:
Att utvecklingen går så snabbt som den gör just kring digitala kameror tycker jag gör denna aspekt ännu starkare.. Dessutom är det inte bara Nikon som visar nyheter på Photokina, och styr prissättningen heller för övrigt.. eller hur?
Nä, självklart inte. Men det skulle krävas väldigt mycket av ett annat märke för att jag skulle byta. Tror att de som blir desorienterade är de som ska bygga ett system från grunden. Har man Nikon köper man en D100, kör man Canon blir det D60.
Jag tror att Minolta kommer med något på konsumentsidan, Nikon ersätter/uppdaterar D1X/H. Tror alltså....Vild gissningslek. Vad Canon ska göra kan jag inte ens gissa; D60 och Eos 1D är så pass nya. Kanske en 1D med högre upplösning?
Dessutom tror jag inte att priserna kommer att sjunka så dramatiskt på kameror som t.ex datorer. En D100, D60 eller S2 är redan relativt billiga. Det är kompetenta kameror som i många fall helt ersätter film, det gjorde inte en digital i samma prisklass för ett år sedan.

Nä, bevare mig.. jag menade inte att du eller någon annan skulle byta märke.. jag menade att andra tillverkares konkurrens påverkar priserna..

Detta med prisjämförelserna är ju inte heller i grunden ett affärstekniskt problem, utan som jag såg att någon annan påpekade, ett känslomässigt.

Vi har ständigt slut på t.ex. D 100 fast vi hela tiden får leveranser. Om ett lägre pris skulle locka ännu fler kunder på en vara som inte finns för leverans så kan det inte bli mer än slut och vi kan alltså inte förlora någon affär som vi skulle vunnit med ett annat pris.

Däremot är det som sagt för en säljare känslomässigt retfullt emellanåt, att man jämför priser utan någon hänsyn till tillgänglighet, leveranstider o.s.v. som ju faktiskt kostar en massa pengar.

Jag tycker att den som värderar ett lågt pris högre än allt annat skall handla till lågt pris, men inte se Kameradoktorn Madeco, Yfo eller någon annan centralt belägen fotobutik som en konkurrent till Internetbutiker.. inte förrän de etablerat sig "på Stureplan".

Jämförelsen är helt enkelt osann.

Håller med dig Håkan.

" Hellre en fågel i handen än tio i skogen "

Så länge ni säljer kameror till ert pris så finns det ju ingen anledning att sänka priset, eftersom de andra med låga priser inte ens har nått att sälja.

Bra service kostar pengar.

Det bästa som kan hända är om Olympus, Minolta, Pentax etc. visar sina kort och utmanar Canon(D60) och Nikon(D100), vilka i praktiken har monopol(oligopol) på DSLR-kameror idag. Det gäller att fånga upp användarna NU eftersom de köper fast sig i system med objektiv etc.
Får Canon/Nikon konkurrens är de säkert beredda att sänka priserna på husen för att vinna köpare.
Hur många otrogna har inte ex. Nikon tappat till Canon pga. D30? Ett stort antal törs jag lova...
Jag köper absolut inget innan Oktober månad...

ANNONS
Götaplatsens Foto