Re: 50 i kö..
Mr.X skrev:
På SP står 50st i kö när det gäller D100:an. Efter att ha tittat på en mängd recensioner så verkar S2:an snäppet bättre overall. Lite plastig liksom D60 där förmodligen Nikon vinner men i långa loppet när det gäller bildkvalitét tror jag på S2:an..
Vad är din uppfattning Johan av S2:s kvalitét rent allmänt samt när gränsen för godtagbart brus går när det gället högre ISO?
Hej
rent allmänt blir bilder mycket bra, ibland tom häpnadsväckande bra. Resultet beror naturligtvis på en mängd variabler men de huvudsakliga är, som jag ser det, följande;
ljussituation;
blandljus, eller likartat ljus fungerar mycket bra tillsammans med S2. Jag har tagit bilder i miljöer som jag inte trodde skulle fungera, dvs blandljus bestående av dagsljus, lysrör och glödljus och resultatet är mycket bra. Ibland kan jag dock uppleva att S2 tenderar att bli något varm i färgerna om man använder auto WB, detta kan dock korrigeras - enkelt om RAW användes. En svaghet som S2 delar med de flesta digitalkamerorna är det dynamiska omfånget. Det fungerar bättre än min förra E10 men står sig slätt jämfört med analoga kameror laddad med negativ film.
blixtintegration;
fungerar precis som med min F100, topklass alltså. Omställningen mellan S2 och användningen av min Sb28 gick helt smärtfritt. Slår man Sb28 i taket, slow sync, stativ så blir bilderna utmärkt bra.
upplösningen;
använder jag kameran i jpg läge och standard inställningar i övrigt avseende färger, skärpa osv så fungerar bilderna direkt ut på skrivare med mycket gott resultat. Dvs ingen bearbetning behöver göras i datorn, något som jag aldrig varit med om tidigare. Detta är också påtalat på nätet i övrigt. VAd detta betyder för arbetsinsatsten som helhet efter ett arbete behöver väl knappast poängteras. Fujis super ccd kommer uppenbarligen till sin rätt i deras slr kameror då man erhåller en upplösning med S2 som D100, D60 inte kan konkurrera om (enl oberoende tester på nätet)
bildbuffert;
S2 har en buffert som medger 7-8 bilder i 2 bilder/s. Detta räcker till för mina behov och jämfört med E10 så är det bättre då jag ofta upplevde att jag fick vänta på kameran.
kameran;
är baserad på F80, en hyfsad kamera som fungerar som man förväntar sig. Kameran känns helt ok avseende grepp o kvalité men kommer inte upp till F100 nivå. Den digitala kompletteringen har inte förändrat den från början fina kameran utan har integrerats på ett lyckat sätt. Ergonomin är tydligen bättre på S2 än på D100 eftersom man har totalt 3 lcd paneler på S2 där de viktigaste kontrollerena ligger åtkomligt jämt, dvs utan att man behöver ge sig in i omständigt hierarkiska menyer.
brus;
se
http://www.dpreview.com/reviews/fujis2pro/page14.asp
där det framgår att S2 ligger lägst totalt (över känslighetsområdet) sett avseende brus (jpg), detta utan att man använder sig av den sk dark frame lösningen. Detta ger att man som fotograf inte behöver vänta på den andra brus-exponeringen som andra kameror tvingas till. Överhuvudtaget upplever jag bilder som lugna utan synbart brus som ibland kan vara påfallande från andra kameror. (Notera hur mycket högre D100 ligger jämfört med S2/D60)
Mvh
Johan