Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D100 spegelproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Bendro

Aktiv medlem
Har sökt och sett en del trådar som handlar om D70 med samma problem som jag nu upplevt på min D100. Nämligen att spegeln låser sig och det står 'err' i displayen.

Om jag fattat rätt så är det lika bra att skicka in kameran på service/reparation när detta fel uppstår? Skulle dock behöva lite tips om bra reparatörer som dels är snabba och dels inte lurar skjortan av en på priset.
Mycket tacksam för lite hjälp och tips.

Samma sak kan hända på min D200 när batteriet är på väg att ta slut. Då fälls spegeln upp och sen händer inget förrän man byter batteri. Jag har batterigrepp med väljare på så det är snabbt åtgärdat vid första tillfället. Sen får man helt enkelt byta batterier.

Har batterigrepp så det sitter två batterier i. Det är Nikon orginalbatterier, men dom har ett par år på nacken så det kan mycket väl vara så att de börjar ge sig.
Behöver dock inte byta batteri, utan när jag trycker på avtryckaren igen så släpper spegeln. Men det kanske ändå kan tyda på batteriproblem. Hmm..finns inget lätt sätt att kolla statusen på batterierna?

Har också ett problem med error på D100.
Men det låter som en liten motor i nån sekund och mer händer inte.
Har provat med batt från min D80 men det blir ingen skillnad.
Funderar på skicka till Nikon Solna.
Är det dumt rent ekonomiskt eller...rent tekniskt borde det vara bra eller..?
Mvh/-Anders

Har en likadan uppsättning med lite till åren komna batterier. Fungerar dock helt ok, ännu !!
Påminner dock lite om ström problem. Dålig kontakt nånstans ? Om Du kör ett batteri itaget ? Du har inte nåt batt ur problemserien ?
Kanske rent av ett CF problem ! Objektivet ? Dålig kontakt hus/objektiv ?
Spånar lite i huvudet efter tips och ideer !!

ANNONS
Götaplatsens Foto