Annons

D200 fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Silvia_Man

Aktiv medlem
Har en D200 som strejkar ibland... undrar om ni vet om det är kamerahuset det är fel på, objektiven, eller kombinationen?

Då och då, inte ofta (har hänt ett par gånger på ett år, samt med olika objektiv på huset) så kan jag inte fokusera eller trycka av avtryckaren. Där F-talet ska stå visar kameran FEE och blinkar. När jag halvtrycker för fokusering så börjar kameran ge ifrån sig brummande ljud. Stänger jag av kameran så funkar den igen ett litet tag, sen får jag samma fel igen. Så jag kan hålla på och stänga av den gång på gång med "mindre" användingstid mellan varje gång, tills det till slut inte går att fota överhuvudtaget. Byter jag till ett annat objektiv funkar allt igen (fast funkar fortfarande inte om jag sätter tillbaka det objektivet som gjorde att kameran strejkar). Sen nästa dag så brukar problemet vara borta. Så vad är detta???

Problem nr 2 med fokus har jag när mitt Nikon 18-200 zoomlins sitter på huset. Ibland uppstår brummljudet när jag försöker fokusera på högsta vidvinkeln (18mm), och jag får inte trycka av (inget FEE blinkning dock). Zoomar jag in lite så funkar autofokusen igen. Fel på kameran eller på linsen??

Tacksam för lite klarhet över det hela.

Silvia
 
Inget jag upplevt med min D200 och något av mina objektiv, dock har jag inget 18-200.

Kanske står det i manualen vad felkoden betyder?

Kan ju vara värt att besöka en butik eller kompis och prova olika kobinationer av hus och objektiv, då kanske du kan finna ut vilken del som felar.

Använder du AF-S kan du normalt sett inte trycka av om kameran inte hittar fokus. Kameran kan ha problem att hitta fokus på vissa utor och i dåligt ljus, detta står också beskrivet i manualen.
 
ANNONS