Annons

D200 och Sigmaobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Presto

Medlem
Har funderingar på att skaffa en D200 och undrar om mina Sigmaobjektiv (Sigma 10-20/4,5-5,6 EX DC HSM och Sigma 100-300mm F/4 EX IF HSM APO) kommer att fungera fullt ut tillsammans?

I början när D200:an kom så behövdes väl en mjukvaruuppgradering av objektiven, men har läst någonstans att detta löste sig i.o.m. firmware 2,00. Stämmer detta ?

Det som inte funkar (om det inte funkar) är att AF-ON-knappen på baksidan av kameran inte funkar att fokusera med. Detta gäller objektiv med HSM-motor, vilket båda dina objektiv har.
Jag har inte hört nåt om att det skulle fixats med firmware 2, men det är inte omöjligt. Men använder du inte den knappen så är det ju skitsamma ändå.

Åldern på objektiven spelar väl också in? Vad jag har hört så ska de ändre non-DG inte fungera fullt ut med D200 (utan uppgradering), men att de nyare DG ska göra det. Med firmware 2,00 kanske det även fungerar med ouppgraderade non-DG, eller?
En liten parentes då du, Per, redan fått bra svar på din fråga.

Om ditt Sigma inte är moddat för D200 så fixar Zieger (generalagenten) det utan kostnad. Men som sagt - du behöver bara uppgradera objketivet om du använder dig av tumfokus med AF-knappen och det gör ju de flesta inte utan fokuserar med avtryckaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto