Annons

D200 + SB800 - skumt beteende

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Har hänt några ggr att blixten fyrar av en "salva" blixtar nån sekund (motsvarande gråa knappen) och kamerans ridå går (låter det som iaf). Men ingen bild tas. Detta bara händer helt apropå. Slår jag av kameran och på den igen så är allt som vanligt. Någon annan som varit med om detta??

Ludwig100_1 skrev:
Har hänt några ggr att blixten fyrar av en "salva" blixtar nån sekund (motsvarande gråa knappen) och kamerans ridå går (låter det som iaf). Men ingen bild tas. Detta bara händer helt apropå. Slår jag av kameran och på den igen så är allt som vanligt. Någon annan som varit med om detta??
Du kanske råkade komma åt skärpedjupskontrollknappen? Då får man denna något underliga ljusshow, vilken kan stängas av nånstans i menyerna. Läs manualen.

Lustigt!

Jag har också drabbats av detta, ca 4-5 gånger per vecka. Blixten använs flitigt.

Har inte heller någon aning om varför det blir så.

//Lorryquai

Ingen som varför blixten slår av sjlävmant? Var på ett uppdrag i dag där blixten fick ryck och slog av 5-8ggr, under ett och samma uppdrag.

Pinsamt...

Någon som vet något? Snälla speak...

//Lorry

Lorryquai skrev:
Ingen som varför blixten slår av sjlävmant? Var på ett uppdrag i dag där blixten fick ryck och slog av 5-8ggr, under ett och samma uppdrag.

Pinsamt...

Någon som vet något? Snälla speak...

//Lorry
Som sagt, testa skärpedjupskontrollen.

Nej, skärpedjupskontrollen intryckt ger blixten ett stroboskop's blinkande sken.

Det jag upplever är att blixten slår av utan anledning.

Edit: För att förtydliga :) Det är endast sb-800 som slår av, ej slutaren.

//Lorry

Lorryquai skrev:
Nej, skärpedjupskontrollen intryckt ger blixten ett stroboskop's blinkande sken.

Det jag upplever är att blixten slår av utan anledning.

Edit: För att förtydliga :) Det är endast sb-800 som slår av, ej slutaren.

//Lorry
Då kanske du kommer åt FV-låset? (den andra knappen) Den skickar iväg förblixtarna som vanligtvis kommer innan ridån går upp.

"Den andra knappen" har jag omprogrammerat till "no flash"

Så det är tveklöst inte den.

Ska laborera lite nu har jag tänkt mig. Störigt som in i norden när den avfyrar utan att man är berädd.

(stackars modeller :D)

//Lorry

Det här borde väl vara en bug i programvaran? Blixten ska väl inte börja "stoboskopa" när man trycker in skärpedjupsknappen eller som med Lorrys fenomen. När jag fick hem kameran så uppgraderade jag till den senaste firmwaren direkt. Fanns "felet" på den gamla, nån som vet?

Ludwig100_1 skrev:
Det här borde väl vara en bug i programvaran? Blixten ska väl inte börja "stoboskopa" när man trycker in skärpedjupsknappen eller som med Lorrys fenomen. När jag fick hem kameran så uppgraderade jag till den senaste firmwaren direkt. Fanns "felet" på den gamla, nån som vet?
Stroboskopfunktionen är inte en bugg, går att stänga av i menyn nånstans.

Blixt kan användas i mörker (även när det är ljust). Men när det är mörkt och man vill använda sig av skärpedjupsknappen och se just skärpedjupet så blir det ljust och man kan se :)

Ok, jag börjar bli riktigt irriterad på min sb-800. Varje gång jag sätter på blixten så brukar den slå av 5-10ggr inom loppet av 5min. Efter dessa 5 min så lyder den återigen mitt pekfinger (dvs avtryckaren).

Jag är numera HELT 100% säker på att jag inte rör någon knapp etc. Men så fort kameran blir rörligt, dvs att jag har den i handen när jag går, eller runt halsen, axeln, då fyrar den av hej vilt.

Notera att det inte är någon strobb-effekt jag nämner, utan singulara avfyrningar utan knapptryck.

Jag börjar få nog, eftersom den slås av mitt i ansiktet på folk, när varken jag eller dom är berädda. Blir ju en själv som får ta smällen sen av alla irriterade intervjuobjekt.

Inställnings eller fabrikationsfel? Vad tror ni?

//Lorry

Mysko med D200 och studioblixtar

Det här kanske inte riktigt har med er diskussion att göra med när jag sist använde min D200 tillsammans med mina studioblixtar så hände något konstigt. Jag hade riggat kameran på stativ för att ta ett självporträtt med kamerans inbyggda självutlösare. Efter varje bild när jag gick fram och tog i kameran så fyrades blixtarna av en gång. Det hände direkt när jag bara nuddade i kameran. Jag tryckte alltså inte på NÅGON knapp. Mysko! Fick sedan en bekant att fota mig (utan stativ) och då uppstod inga "extra blixtar".

Någon som upplevt samma problem?

/Maria (med sambons inloggning)

Hittade denna varning, verkar vara så att blixten kan avfyras pga av att du är "laddad" med statisk elektricitet:

"To prevent the remote flash units from firing accidentally Do not leave the power of the remote flash units on. Otherwise, ambient electric noise due to a discharge of static electricity, etc. may trigger them accidentally. If you are holding the remote flash unit in your hand, press the Modeling illuminator button/Wireless remote flash cancel button on the SB-800 to avoid accidental firing in sync with other Speedlights. The SB-800 will not fire, while this button is pressed."

ANNONS
Götaplatsens Foto