Annons

D200 skickas inte längre?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Har ni sett att varken adorama eller B&H skeppar D200 över pölen längre?!

De hänvisar till att Nikon sagt ifrån...

Det blev väl för många som skickade efter för att spara pengar. Typiskt - jag som sparat så länge. Nu måste jag spara ännu längre! :-(

Egentligen är det nog bättre för mig att köpa den här. Har en tendens att ha sönder kameror...

Det lät lockande! En d200 strax över 10500:-

Hur blir det med garantin om man köper därifrån? Kan man garantiserva kameran i sverige kostnadsfritt?

//Lorryquai

Lorryquai skrev:
Det lät lockande! En d200 strax över 10500:-

Hur blir det med garantin om man köper därifrån? Kan man garantiserva kameran i sverige kostnadsfritt?
Påfallande mycket av det allra billigaste i Hong Kong är gråimporterat dit, vilket i sin tur betyder att Nikon i Sverige inte tar i en sådan produkt ens med tång -- oavsett om du är villig att betala för servicen själv.

jorgene skrev:
Nikon i Sverige inte tar i en sådan produkt ens med tång -- oavsett om du är villig att betala för servicen själv.

Men hur kommer det säg, är det verkligen så? Om vi säger, som sagt, att jag själv är villig att betala för servicen, kan nikon neka detta bara för att den är importerad? Vad har dom för anledning?

Själv föredrar jag att handla säkert före billigt, så ett köp från japan är nu uteslutet. Tack för tipsen!

//Lorry

jorgene skrev:
Påfallande mycket av det allra billigaste i Hong Kong är gråimporterat dit, vilket i sin tur betyder att Nikon i Sverige inte tar i en sådan produkt ens med tång -- oavsett om du är villig att betala för servicen själv.

Jag ställde en rak fråga till Nikon-Sverige ang
gråimporten. Dom svarade att dom fortrarande servar din kamera mot betalning... ÄN SÅ LÄNGE...
Jag fick intrycket att det bara är en tidsfråga innan det blir stopp för service på gråimporterade hus, vilket ju antyds i svaret jag fick.

På kamerahus gäller sk Europa-granti!
På alla andra Nikonprodukter gäller världsgaranti!

/K

Zepofan skrev:
På digitalkameror utgår ingen tull...men visst momsen ska läggas på.
Är du säker på det? Tull brukar det väl vara på i princip alla "onödiga" varor som man privatimporterar, åtminstone nån procent. Jag sökte på Tullverkets hemsida, men där hittade jag inget specifikt om respektive vara, förutom detta:

"Vid importen ska du i allmänhet betala tull och moms. Hur hög procentsats som du ska betala i tull varierar mycket, vanligtvis mellan 0 procent och 20 procent."

Det säger ju inte ett skvatt tyvärr. Hur som helst så lär man inte komma undan moms på nåt så dyrt som en D200. Enda chansen är om försäljaren skriver ner värdet i varudeklarationen, men då är man också rökt om paketet kommer bort. Moms utgår på hela beloppet inklusive frakt förresten.

keckax skrev:
Jag ställde en rak fråga till Nikon-Sverige ang gråimporten. Dom svarade att dom fortrarande servar din kamera mot betalning... ÄN SÅ LÄNGE...
Jag fick intrycket att det bara är en tidsfråga innan det blir stopp för service på gråimporterade hus, vilket ju antyds i svaret jag fick.

På kamerahus gäller sk Europa-granti!
På alla andra Nikonprodukter gäller världsgaranti!
OK, då stämmer säkert det, men då har de ändrat sig sedan de skaffade sig sin nya hemsida. På den gamla stod det uttryckligen att de inte befattade sig med gråimport, ens mot betalning.

Och, för att vara helt tydlig: regional garanti gäller på alla s.k. "Digital Imaging Equipment", t.ex. DSLR:er, men också en produkt som Nikon Coolwalker.

Makten skrev:
Är du säker på det? Tull brukar det väl vara på i princip alla "onödiga" varor som man privatimporterar, åtminstone nån procent.
Det är mycket riktigt ingen tull på digitala kameror, och inte heller på t.ex. en digital scanner som Nikon Coolscan 9000 ED (har frågat Tullen specifikt om just den modellen).

Tullar har man väl i allmänhet för att skydda den inhemska marknaden och har inte så mycket att göra med om det är "onödiga" varor, eller ej. Produktionen av digitala kameror/scannrar inom EU är förmodligen nära noll.

jorgene skrev:
Det är mycket riktigt ingen tull på digitala kameror, och inte heller på t.ex. en digital scanner som Nikon Coolscan 9000 ED (har frågat Tullen specifikt om just den modellen).

Tullar har man väl i allmänhet för att skydda den inhemska marknaden och har inte så mycket att göra med om det är "onödiga" varor, eller ej. Produktionen av digitala kameror/scannrar inom EU är förmodligen nära noll.
Jo, men man skadar ju faktiskt den inhemska marknaden, då privatimportpriserna är lägre. Jag har importerat en del musikprylar själv, och där är det 4% tull på rubbet. Som om det skulle skada marknaden mer om jag beställde en gitarr tillverkad i USA därifrån än en kamera från Hongkong tillverkad i Japan? Produktionen av elgitarrer i Sverige och Europa är också nära noll.

ANNONS
Götaplatsens Foto