Annons

D2H - kass display?

Produkter
(logga in för att koppla)

tks

Aktiv medlem
Sedan igår är jag en lycklig D2H-ägare. Tidigare har jag använt en D50.

Efter att ha gått igenom alla nya reglage (vilka jag är mycket nöjd med, allt man vill kunna ändra gör man snabbt utan att behöva gå in i några menyer) tog jag min första testbild. Den såg ut som skräp på displayen. ISO800 visserligen, men jag trodde D2H gav bra bilder ända upp till ISO1600. Laddade in bilden på datorn, där såg den lika fin ut som de bilder jag är van vid från D50:n.

Testade lite mer, och märkte att displayen inte alls gör bilderna rättvisa. Från D50:n är jag van vid att en bild som ser bra ut på displayen är snygg i datorn också. Med D2H verkar det som en bild som ser ut som rena skräpet på displayen kan visa sig vara bra väl i datorn.

Enligt specifikationer från dpreveiw:

D50:
• 2.0" TFT LCD
• 130,000 pixel

D2H:
• 2.5" TFT LCD
• 211,000 pixels

D2H har större display och fler pixlar. Pixeltätheten borde vara ungefär densamma. Ändå upplverer jag bilderna på D2H-displayen som mer gryniga och oskarpa, samt med sämre färgåtergivning än D50-displayen.

Någon mer som upplevt samma sak? Finns det något att göra åt det?

Annars ser det ut som det blir till att skaffa stort minneskort och spara alla bilder tills man kommer hem, och då slänga skräpbilderna, istället för att göra det på plats.

Nejdå. Det är en begagnad kamera, så skyddsfilm satt inte på. Ingen typ av display-skydd sitter på heller.

Displayen är helt ok ändå (stor och fin!), men jag saknar den skärpa som D50-displayen har.

Imorgon ska jag testa att ladda in samma bild i båda kamerorna och jämföra sida vid sida.

Displayen på D2H är inte lika skarp som på t.ex. D50. Det finns ett sätt att få bättre kontrast, m.m., i skärmen - gå in i setupmenyn -> LCD-brightness -> Sätt till -2

Bättre?

Detta med lcd:n är faktiskt nästan det enda negativa man kan "klaga" på vad det gäller D2H.. Displayen är grynig och bilderna kan se oskarpa ut, man jag tycker ändå att den tjänar sitt syfte.. Det är nästan värre om det är tvärtom att bilden ser skarp ut i lcd:n fastän den är oskarp i datorn (missad fokus, rörelseoskärpa etc), det problemet upplevde jag med D1X.

Detta med lcd:n åtgärdades på efterföljaren D2Hs.

Det är inte så mycket displayen ...

... i sig själv utan källan till vad som visas på displayen som är problemet.

Så här har jag förstått problemet: När du förhandsgranskar en bild med kamerans display tittar du inte på den egentliga bilden, utan på en speciell inbäddad minibild avsedd för förhandsgranskning. I D2H är den här inbäddade minibilden av ganska låg kvalitet. Förstorar man ser det därför ganska grisigt ut -- även färgerna är ofta missvisande.

Det här var ett av de misstag man gjorde med D2H som ju är den första i D2-serien. I de därpå följande D2X, D2HS, D200 och D2XS är den här minibilden av bättre kvalitet och tål att förstoras.

Nå, orsaken är ju egentligen ganska ointressant, slutsatsen är hur som helst -- precis flera kommenterat -- att det här är en av få tråkiga egenskaper hos D2H.

ANNONS
Götaplatsens Foto