Annons

D300 antal exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Johansson56

Medlem
Jag är möjligen trög, men jag har utan framgång letat i manualen efter var man läser av totala antalet exponeringar sen kameran var ny. Nån som kan hjälpa mig?

Jag är möjligen trög, men jag har utan framgång letat i manualen efter var man läser av totala antalet exponeringar sen kameran var ny. Nån som kan hjälpa mig?

Ladda ner Opanda Exif. Ta en bild i jpg, öppna den i Opanda och under en kryptisk parameter hittar du antalet exponeringar. Parametern kan googlas fram.

/Frode

...funkade gôrbra - givet att siffran är rätt förstås... ;-)

Kan inte riktigt förstå varför man inte kan få fram det i t.ex. EXIF-datan eller liknande... och varför Nikon valt att inte presentera datan i kameran någonstand...

Nja, det finns i metadatan. Hur tror du annars att en sådan sida fungerar? Nu kommer jag inte ihåg vad exakt vad det heter och jag har inte rätt dator framför mig tyvärr. Märk väl att bara för att det finns i metadatan, så betyder det ju inte nödvändigtvis att det program man använder för att titta på den presenterar just det värdet.

Nja, det finns i metadatan. Hur tror du annars att en sådan sida fungerar? Nu kommer jag inte ihåg vad exakt vad det heter och jag har inte rätt dator framför mig tyvärr. Märk väl att bara för att det finns i metadatan, så betyder det ju inte nödvändigtvis att det program man använder för att titta på den presenterar just det värdet.

Lite OT men ändå......
Om man har konto hos Flickr.com och laddar upp bilder dit så kan man se antal exponeringar i Flickr´s redovisade EXIF-data. Önskvärt vore att t ex Lightroom och liknande program som redovisar metadata även tog med värdet för antal exponeringar.
AWd

Det finns, som beskrivs, många olika sätt att få fram denna uppgift. Dock, om man har Photoshop så kan man enkelt kolla hur många bilder kameran tagit. Detta värde lagras inkrementellt i varje råfil

Öppna en bild i PS (iNikons fall en .NEF). Gå till Arkiv och sedan långt ner i dropplisten Filinformation. I det fönster som öppnas välj fliken Avancerat. Bland de val ("mappar") som då syns välj Schema.

Där hittar du värdet aux:ImageNumber som visar totala antalet exponeringar för din kamera.

Lite OT: Om man istället för Avancerat väljer fliken Raw-data så får man upp en j-a massa metadata som finns i filen. Borde räcka för de flesta.....:)

ANNONS
Götaplatsens Foto