Annons

D300 och AF finjustering

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har nog rätt där.

Med tillgång till två 17-55:eek:r sparade jag inställningar för nr 1 och nr 2 och båda kunde naturligtvis ses i objektivlistan. Provade dock aldrig att använda inställningar för objektiv nr 1 på nr 2 eller tvärtom.

Med tillgång till ett enda objektiv kan jag bara spara en inställning för detta. Det kan kallas nr 1 eller nr 10 men endast ett värde lagras.

Att för samma objektiv lagra flera inställningar för användning vid olika brännvidder verkar alltså inte vara möjligt.

Teodorian skrev:
Enligt både manualen och alla andra källor jag sett går det inte att spara mer än ett värde per objektiv.

Mitt 70-200/2.8 VR känns löjligt mjukt på 200mm om man jämför med vilka bilder jag får ut på 70mm. Kan väl misstänkta att det bak- (eller fram-) fokuserar på 200mm. Får göra en test och se.

Vad riskerar man på 70mm om man gör en förändring för t.ex. bakfokus på 200mm? Hur synbart är det då på 70mm om man justerar i kameran via af-finjustering?

jdandanell skrev:
Mitt 70-200/2.8 VR känns löjligt mjukt på 200mm om man jämför med vilka bilder jag får ut på 70mm. Kan väl misstänkta att det bak- (eller fram-) fokuserar på 200mm. Får göra en test och se.

Vad riskerar man på 70mm om man gör en förändring för t.ex. bakfokus på 200mm? Hur synbart är det då på 70mm om man justerar i kameran via af-finjustering?

För det första är 70-200-zoomen generellt sett inte så skarp på 200 mm. Använd om möjligt en kortare brännvidd. För det andra så ger varje kombination av kamera och objektiv olika resultat. Det går därför inte att säga vilka konsekvenser en AF-justering skulle få för just din kombination. För det tredje kan du ju bara justera globalt för objektivet så vad som fungerar på en brännvidd och ett avstånd till motivet kan ge sämre resultat vid andra förhållanden. För det fjärde kan du välja både ett standardvärde när AF-justeringen inte är aktiverad och ett sparat justerat värde när funktionen är påslagen.

Teodorian skrev:
För det första är 70-200-zoomen generellt sett inte så skarp på 200 mm. Använd om möjligt en kortare brännvidd. För det andra så ger varje kombination av kamera och objektiv olika resultat. Det går därför inte att säga vilka konsekvenser en AF-justering skulle få för just din kombination. För det tredje kan du ju bara justera globalt för objektivet så vad som fungerar på en brännvidd och ett avstånd till motivet kan ge sämre resultat vid andra förhållanden. För det fjärde kan du välja både ett standardvärde när AF-justeringen inte är aktiverad och ett sparat justerat värde när funktionen är påslagen.
Om man skulle testa objektivet, vilken brännvidd vore att föredra? Eftersom man bara kan spara ett värde per objektiv så kanske man skulle välja att ha perfekt fokus på 70mm så får det bli vad det blir på 200mm eller lägger man sig lite i mitten när man testar?

jdandanell skrev:
Om man skulle testa objektivet, vilken brännvidd vore att föredra? Eftersom man bara kan spara ett värde per objektiv så kanske man skulle välja att ha perfekt fokus på 70mm så får det bli vad det blir på 200mm eller lägger man sig lite i mitten när man testar?

Vilken brännvidd använder du mest?

Teodorian skrev:
Vilken brännvidd använder du mest?
Jag kan säkert ta fram lite statistik när jag kommer hem men spontant så känns 70-110mm som en brännvidd jag föredrar. Många bilder på hockeyn i egen zon och t.ex. poträttbilder tas på de brännvidderna.

Innan ni bestämmer er för om ett objektiv är skarpt eller inte så bör ni kolla bakfokus (eller front). Mitt 70-200a är numera (efter justering hos Nikon) knallskarp på samtliga brännvidder, även fullt öppen. Det går att fixa till felet.....

Tore. Inkosnekvent eller? Det är lite kul att du klassar ett objektiv som 70-200 som ....vad skall jag säga, lite mindre bra under vissa omständigheter när du i tråden för D300 hävdat att i alla fall jag är nästan sjukligt petig. Har du inte sett vad denna glugg kan ge? Eller har du helt enkelt gett blanka fan i att kolla upp den? Du kan således aldrig ha testat detta objektiv fullt injusterad eller har jag fel....?

Det är lite av en paradox: Du klagar på mig när jag är petig men samtidigt bryr du dig inte om att kolla upp vad den kan ge när den är perfekt injusterad......

Både mina tester, björn Rörsletts och många andra bekräftar vad jag skrivit. Är den frisk så är den bland det skarpaste du kan använda. Om än så har den sin peak på olika bländare vid olika brännvidder.

Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Innan ni bestämmer er för om ett objektiv är skarpt eller inte så bör ni kolla bakfokus (eller front). Mitt 70-200a är numera (efter justering hos Nikon) knallskarp på samtliga brännvidder, även fullt öppen. Det går att fixa till felet.....

Tore. Inkosnekvent eller? Det är lite kul att du klassar ett objektiv som 70-200 som ....vad skall jag säga, lite mindre bra under vissa omständigheter när du i tråden för D300 hävdat att i alla fall jag är nästan sjukligt petig. Har du inte sett vad denna glugg kan ge? Eller har du helt enkelt gett blanka fan i att kolla upp den? Du kan således aldrig ha testat detta objektiv fullt injusterad eller har jag fel....?

Det är lite av en paradox: Du klagar på mig när jag är petig men samtidigt bryr du dig inte om att kolla upp vad den kan ge när den är perfekt injusterad......

Du har en poäng där det erkänner jag. Jag borde nog kolla mitt exemplar av 70-200/2.8-zoomen då jag aldrig blivit imponerad av vad den kan prestera på någon av min kameror. Den har i alla fall inte givit något bra resultat på min D300. Jag får väl först testa lite mer och vid behov lämna in den till Lasse. Finns han i Stockholm?

Jag känner igen det. Jag hade en D2X när jag köpte 70-200 och jag var inte imponerad över vad jag såg när jag använde den fullt öppen. Och då speciellt på 200mm. Efter justering hos Lasses kameraservice (i Saltsjö Boo utanför Nacka/Stockholm) så blev den så bra att jag i stort sätt inte kan avgöra på skärpan vilken bländare jag har använt.

Klart att det går att kika på skärpedjup etc men nästan omöjligt enbart baserat på skärpan. Visst går det att spåra skillnader på skärmen i 100% men inte är de stora........ På en utskrift är det noll skillnad....Men å andra sidan vilken glugg visar sämre skärpa på en A4 utskrift :)

ps.
Sen kan man ju lära sig att stava. Inkonsekvent heter det. Jag stavade fel i mitt föregående inlägg....

Jag lånar tråden för att återkoppla till AF-finjustering.

Som tidigare sagts så står det i manualen att man ska kunna lagra olika värden för ett objektiv om det ena justeringsvärdet gäller för en kombination med konverter.

Jag har prövat 70-200/2,8 samt samma glugg med konverter x1,7.
Efter mycket prövande kommer jag fram till att objektivet "rent" ger bäst resultat på -3 medan det funkar bäst med 0 om jag använder konvertern.

Kruxet är att när jag kollar bildinformationen i NX så står det AF-finjustering (0) även när jag kör gluggen "ren"

Finns det någon här som har en liknande kombination som kan kolla om han/hon får samma resultat?

ANNONS
Götaplatsens Foto