Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d3000 vs d80

Produkter
(logga in för att koppla)

ixxy

Aktiv medlem
har en d3000 i min väska nu. fästmön har en d80.
tänkte bara höra vad folk anser om dessa två kameror.
vilka är fördelarna / nackdelarna med de båda mot varann.
enda jag ser skillnaden är sekvens tagningen och att d80 är lite större (sitter skönare i min hand)

samt är det värt att byta från d3000 till d80 hus.

Vill du ha bättre grepp kan det vara värt det, vill du ha bättre bildkvalité är det inte värt det. D80 är liksom ingen kamera man byter upp sig till idag, det finns nya som ger samma prestanda för nästan samma pengar.

D90 börjar bli såpass billig nu att det kanske kan vara ett alternativ? Det är efterförljaren till D80 och ett rejält steg upp från båda. Runt jul kostade de 5000 kr nya, nu har de stigit något men bör inte kosta mer än så begagnade i bra skick. Annars finns D5000 som också är rätt liten men har samma sensor som D90.

En annan modell du kan kika på är D200, samma sensor och därmed bildkvalité som D80 men är ännu snabbare och har större hus i metall. De är rätt lika D300s så du kan gå in till en butik och kika på en sådan om du vill veta hur de är.

Skulle likväl valt en D80 före en D3000 vilken dag som helst i veckan. Bättre byggkvalitet, bättre grepp och fokusmotor är tillräckligt för att åtminstone jag ska välja det alternativet. Och det är ju inte som om D80 levererar dålig bildkvalitet. Det är inte direkt en D70 vi pratar om.

Skulle likväl valt en D80 före en D3000 vilken dag som helst i veckan. Bättre byggkvalitet, bättre grepp och fokusmotor är tillräckligt för att åtminstone jag ska välja det alternativet. Och det är ju inte som om D80 levererar dålig bildkvalitet. Det är inte direkt en D70 vi pratar om.

Jag håller med dig ifall det var frågan om att köpa den ena eller den andra, men när man har D3000 skulle jag vilja säga att det är ett såpass litet steg upp till D80 att det inte är lika självklart att byta upp sig.

D3000-d80

Jag skulle behålla båda två då beg värdet inte är särskilt högt på någon av dom. Har själv en D80 som backup och är nöjd med den. D3000 är känd för att brusa ganska mycket över iso 800. Även D80 brusar lite men inte alls så mycket. D80 känns och är en rejälare kamera och har fler finesser och mer tillbehör,dessutom är den en klass över D3000 som är en ren instegskamera.

Jag skulle behålla båda två då beg värdet inte är särskilt högt på någon av dom. Har själv en D80 som backup och är nöjd med den. D3000 är känd för att brusa ganska mycket över iso 800. Även D80 brusar lite men inte alls så mycket. D80 känns och är en rejälare kamera och har fler finesser och mer tillbehör,dessutom är den en klass över D3000 som är en ren instegskamera.

My thought exactly.

Det sitter ju iofs samma sensor i båda, så jag skulle säga att båda brusar nästan exakt lika mycket.
Så skillnaden är alltså handhavandet, vilket jag skulle säga att D80n vinner på. LCDn på toppen, dom två rattarna och den inbyggda af-motorn är fina grejer det!

. Och det är ju inte som om D80 levererar dålig bildkvalitet. Det är inte direkt en D70 vi pratar om.

Det var ju inte precis som att D80 revolutionerade marknaden gällande bildkvalitet när den kom. Den är marginellt bättre än D70, medan skillnaden mellan D80 och D90 är betydligt större.
Men visst håller jag med om att D80 fortsatt levererar bra bilder.

Jag håller med Robert Petersson, har en d80 liggande och ja den duger kanske som reservkamera, dock inte om det är nåt mer viktigt som måste fotas :)

Senast ändrad:
Om ljusförhållanden är bra måste du ärligt talat vara en direkt dålig fotograf för att inte få bra resultat med en D80.

ANNONS
Götaplatsens Foto