Minifotarn
Aktiv medlem
Tjenare. Funderat lite på Canon EOS 450D ett tag. Men Nikon D40 är så pass mycket billigare.
Är det värt pengarna att köpa en D40 som första?
MVH Martin
MVH Martin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Där finns nog mycket delade meningar om saken. Jag har läst lite om den, och man kan ju hitta synpunkter på D40.
Kitobjektivet som följer med är inte värdens bästa, ljussvagt och säkert sånn aberation och grejor. Sen har kameran bara 6MP. Den saknar dessutom antiskak i huset, den saknar autofokusmotor och har ingen möjlightet till gaffling. Lägsta ISO är 200, lite högt. Den ger mycket brus på högre iso och displayen på baksidan är lite väl liten.
Sen ger kameran ett ganska plastigt intryck, väger inte så mycket och känns inte speciellt gedigen.
Läser du på Ken Rockwells hemsida så får du en annan bild av Nikon D40.
//Alexander
Tjenare. Funderat lite på Canon EOS 450D ett tag. Men Nikon D40 är så pass mycket billigare.
MVH Martin![]()
Du är uppenbarligen inte speciellt initierad när det gäller D40:ans kvaliteter och jag anar att du själv inte testat dess fotografiska prestationer.
De som gjort det har en helt annan uppfattning och rekommenderar D40 inte bara till noviser.
...... på sensorsidan har det dock hänt en hel del.
Det som hänt på sensorsidan är att antalet pixlar ökat, men själva sensorkvaliteten (framför allt när det gäller brus vid höga ISO) har inte förbättrats markant. Vad fabrikanterna gör är att dölja sensorernas brister med allehanda jpg-motortricks.
Är man ute efter att kunna beskära bilderna kraftigt eller skriva ut i mycket stora format kan en högpixelsensor vara bra, men för "normalt" bruk duger t ex D40:ans 6 mpix gott.
Läs gärna Thom Hogans mycket initierade åsikter om bl a Nikon på http://www.bythom.com/
Nä nu är du nog ute och tar en cykeltur Kjell, det dynamiska omfånget & förmågan att suga ljus har definitivt förbättrats och inte enbart genom jpg-motorer sedan 2006.
Där finns nog mycket delade meningar om saken. Jag har läst lite om den, och man kan ju hitta synpunkter på D40.
Kitobjektivet som följer med är inte värdens bästa, ljussvagt och säkert sånn aberation och grejor. Sen har kameran bara 6MP. Den saknar dessutom antiskak i huset, den saknar autofokusmotor och har ingen möjlightet till gaffling. Lägsta ISO är 200, lite högt. Den ger mycket brus på högre iso och displayen på baksidan är lite väl liten.
Sen ger kameran ett ganska plastigt intryck, väger inte så mycket och känns inte speciellt gedigen.
Läser du på Ken Rockwells hemsida så får du en annan bild av Nikon D40.
//Alexander
Cykla är alltid nyttigt ;-)
Jag har korresponderat i ämnet med just nämnde Thom Hogan och här ett citat från ett mail jag fick:
"Sensors don't tend to get better. There may be some very small efficiencies
that happen as the maker locks in small impurities and production issues
that involve yield, but generally I don't know of a case where the sensor
has gotten better over time"
Den som känner till Thoms kunskaper och erfarenheter betvivlar inte hans synpunkter - förutom kamerafabrikanternas PR-avdelningar, förstås. Där är budskapet att varje ny kameramodell med högre pixelantal höjer bildkvaliteten.
Jag köpte alla dagar i veckan 24 timmar om dygnet hellre en Sony A200 ..
Jag köpte alla dagar i veckan 24 timmar om dygnet hellre en Sony A200 ..