Annons

D50, Focus vid nattfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf F

Aktiv medlem
Vet någon av er vilket/vilka objektiv som funkar bäst vid foto i svåra slusförhållanden. Allstå jag söker ett objektiv som har hög kännslighet att hitta skärpan under nattfoto?? Idag racklar jag med att försöka focusera manuellt. Men det funkar inte så bra. Vad finns för alternativ?
Hur gör ni?

Ps. Jag använder en Nikon D50 idag...Ds

Ju mer ljusstarkt objektivet är, desto lättare får autofokusen det. Mitt 50/1.8 ger en snabb och ganska bra AF även i halvmörker , men är det natt så är det, och antingen får du belysa det du skall fokusera på, eller så får man fokusera manuellt med hjälp av avståndsskalan på fokusringen, vilket fungerar utmärkt, särskillt om bilden tillåter att man bländar ner något steg.

Har ett 50/1,8 men det funkar MYCKET dåligt i mörker tycker jag. I alla fall betydligt sämre än mitt Sigma 17-70/2.8-4.5.

Jag tänkte bra om någon visste av att nått speciellt objektiv var bättre på autofocus vid dåliga ljusförhållanden....?

Min Nikon 17-55/f2.8 har aldrig svikit mig under natt fotograferingar, inte annars heller för den delen.

/kent

Ulf F skrev:
Okej, då blir det till att sammla pengar då.
Finns det nått annat förslag.

Mäta avståndet till motivet och ställa in manuellt med avståndsskalan på din 50:a? Har du ett speciellt besvärligt motiv?

Ett annat alternativ är givetvis att ta i med bländare ordentligt så att du får skärpedjup som kan räcka för en slarvinställning av avståndet.

Per.

PS. Bägge alternativen är avsevärt billigare än en 17-55/2.8 ... DS

Hej!

Även om det är skilnader så är de inte så stora mellan objektiven och jag tror inte du tjänar mycket på att köpa nytt. Det är större skilnader mellan olika kameror.

/Hampus

ANNONS
Götaplatsens Foto