Annons

D50 vs. D70

Produkter
(logga in för att koppla)

martin021

Medlem
Hej alla glada.

En simpel fråga. vilken kamera är bäst? Varför?
Båda sitter inne med 6.1mp bland annat.

har jag förstått saken rätt om att man kan styra SB 600 med sin d70 UTAN Ir i blixtskon? om så är fallt, gäller detta även äldre D70?

Visst går det att dela på objektiven?

//Martin

hejsan Martin

Har använt d50 och d70 mycket senaste året och tycker inte att det är någon större skillnad; d50 är lite mindre och det är viktigt för mig då jag alltid har med en kamera i veskan. D50 verkar inte så solid som d70, reglagene känns lite ömtåliga - men den håller endnu.. Fotar nestan bara JPG och tycker också bilderna är ganska så lika,kanske har d50 lite mindre brus på ISO 1600.
Det går bra att använda samma optik, samma batteri och laddare men dom använder olika minneskort. En sak som jag tycker är irriteande om man använder båda är att huvudknappen går åt olika håll; man bläddrar uppåt med d70 och åt sidan med d50. Man blir någongång tokig om man ska tex kolla histogrammet i en fart. Som sagt dom är hveldig lika och det har händt flera gånger att jag tagit fel kamera med.
Kolla länken för en sida om sida beskrivning
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page3.asp

okej

För som läget är nu har jag en D50 men tänkte köpa till en D70 för att använda mig av två kameror, nu sitter jag på två orginalobjektiv 18-55 och ett 55-200 men har planer att köpa macro till d50 och finare tele till d70 isåfall. Låter detta som en bra ide?

//Martin

använder själv mest fast optik och då är det bra med två kamera-hus så man är fri från att byta objektiv så mycket = inte så mycket damm på sensorn

Visst kan du använda objektiven på både D50 och D70! Samma batterier också, dock inte minneskorten...
Jag har bägge, och visst är de lika. Men små skilnader finns. Det som irriterar mig mest med D50 är att det inte finns någont ljus på displayen för inställningarna. Många gånger fotar jag i mycket dåliga ljusförhållanden.
Sen tycker jag nog att det är hugget som stucket... När nu min D70 är på verkstad, har jag inga problem med att använda D50:n... Sen när bägge är hemma kör jag med olika objektiv för att snabbt kunna skifta...

Men varför inte hellre satsa på en D200 nu när den har kommit? Tror skillnaden och glädjen kan bli större... Såvida inte vitsen "bara" är att ha två hus!

sant

Nja, huvudvitsen här nog att ha två hus. Grejen är den att jag inte har den ekonomi som krävs för en d200.

Kan ju låta konstigt att jag behöver två hus men just för att slippa byta objektiv hela tiden, och som läget är nu finns det mycket billiga d70 på marknaden. Så det lutar åt det, tänkte bara höra om det var en total miss eller så.

Jag vet inte så mkt om just macro objektiven, vad man ska kika efter o så, något tips? jag behöver inget "VM" objektiv, men hellre att ja betalar 1000kr extra för något bättre än något halvdant. Beggat att rekomendera, hur mkt ska jag räkna med att få betala?

//Martin

har själv Tamron 90mm/2,8 di macro som jag är mycket nöjd med. Mycket skarpt och färgerna blir också kanon. Funkar båda till landskap, porträtt, blommor mm. Fick det begagnat för 2400 - ny pris är ca 3900.

Re: D50 resp D70s

Jag hade samma funderingar på vilken jag skulle välja och det som avgjorde till D70s fördel var två inmatningshjul, paketpris med 18-70 optiken och lite tyngre.

Jag fotograferar mycket manuellt och har tidigare använt en F75 med ett inmatningshjul och det fungerade inte vid praktisk fotografering.

Priset för en D50 med 18-70 zoom blev nästan lika högt som för D70s med kitoptik, och då är det ett bättre begagnatvärde.

Jag har några tunga fasta optik, och vill gärna ha lite tyngt. Även det en punkt där F75 inte klarade kraven.

Ville egentligen ha en D200 med batterigrepp, men kunde inte motivera mer dubbla priset med samma optik.

Så för migvar det handhavande och optik, pris som fällde avgörande. Inte kvalitet på bilder med resp kamera.

Mvh Casi

ANNONS
Götaplatsens Foto