Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5000 - Slutaren "hoppar"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Får inte bukt med min Nikon D5000.. som jag visserligen lånat, men iaf.
Slutaren hoppar typ, i manuellt läge. Första bilden - 1/20, andra - 1/80, tredje - 1/320 och så går det om igen. Intervallen beror på vilken slutartid man satt som första.

Jag förstår mig inte på det. Jag har gått igenom allt tycker jag, googlat och hatt mig men hittar inte problemet.
Är det helt sjukt enkel lösning eller är det jag som är ensam med det här problemet i hela världen?

Tackar för svar!

Du har bracketing/gaffling på tre bilder och två steg mellan varje påslaget. Leta reda på hur man slår av det på just D5000 så ska du se att det går bättre.

Du har bracketing/gaffling på tre bilder och två steg mellan varje påslaget. Leta reda på hur man slår av det på just D5000 så ska du se att det går bättre.

Skumt! Gick in på menyn -> Exponering -> EV-steg för exp. kontroll och bytade det från 1/3 till 1/2 och nu muckar den inte med mig.
Förstår mig inte riktigt på det dock. Varför vill man ha en sådan funktion?

Skumt! Gick in på menyn -> Exponering -> EV-steg för exp. kontroll och bytade det från 1/3 till 1/2 och nu muckar den inte med mig.
Förstår mig inte riktigt på det dock. Varför vill man ha en sådan funktion?

Fast det var ju inte riktigt det jag menade att du skulle ändra, men det kanske fick gafflingen att lägga av. Det du har ändrat är hur mycket varje hack på ratten ändrar exponeringen eller bländaren. Förvisso brukar jag personligen ha den på 1/2 steg eftersom jag tycker att 1/3 bara blir en massa bläddrande i onödan.

Funktionen är till just för att ta flera bilder med varierande exponering av samma motiv. Det brukar även finnas motsvarande för vitbalans och blixt.

Fast det var ju inte riktigt det jag menade att du skulle ändra, men det kanske fick gafflingen att lägga av. Det du har ändrat är hur mycket varje hack på ratten ändrar exponeringen eller bländaren. Förvisso brukar jag personligen ha den på 1/2 steg eftersom jag tycker att 1/3 bara blir en massa bläddrande i onödan.

Funktionen är till just för att ta flera bilder med varierande exponering av samma motiv. Det brukar även finnas motsvarande för vitbalans och blixt.

Ok, ja det funkade iaf. Det enda jag kan välja på är ifall den ska gaffla AE, WB eller ADL när den autogafflar. ska väl läsa på lite mer om det imorgon då.

ANNONS
Götaplatsens Foto